I dag (05.09) åpnet første konkurransedag av årets VM i casting. Åstedet er flyplassområdet til Aeroklub Ceske Budejovice, en stor gresslette som egner seg meget godt til et castingstevne som dette. Åtte baner er satt opp for hver øvelse, og det er dessuten satt opp telt og langbord til alle deltakerlag, til dommerne og arrangører. Foran flyklubbens lokaler, som også rommer en liten kafeteria, er det gjort plass til medaljeseremoniene og til et stort restauranttelt. Alle deltakernasjonens flagg vaier på flaggstengene, og i det hele tatt er det en flott ramme for mesterskapet som møter oss da vi ankommer arenaen litt før kl 8.

Åpningsøvelsen er flue presisjon, og Martin Nøkleberg er først ut av våre. Det er verdt å merke seg at dette er Martins comeback på den internasjonale arenaen, etter at han la opp på topp som junior for omlag ti år siden. Martin har forberedt seg godt, og har håp om finale allerede på åpningsøvelsen. Det blir imidlertid to bom, ett med tørrflue og ett med våtflue. 90 poeng på 1:56:10 er godt gjennomført, men ikke godt nok her. Hele 19 utøvere setter 100/100, og det er kun plass til åtte i finalen. Harald Ø. Jensen kaster 60/100 og Trond K. Haraldsen 35/100, begge kan bedre, men nå er vi i alle fall kommet i gang med mesterskapet. På damesiden blir det dobbelt tsjekkisk og polsk bronse, mens det på herresiden blir en svært populær seier til japanske Akihiko Sakurai, foran tsjekkiske Tomas Spacil og Wlodzimierz Targosz, før Polen – nå USA. Gledelig sett med nordiske øyne er svenske Gustav Kransbergs femteplass.

Martin Nøkleberg har gjennomført en flott første dag i sitt comeback på den internasjonale casting-arena idag.

Neste øvelse er haspel arenberg. Sett med norske øyne må vi her trekke frem Harald Ø. Jensen, som tangerer sin egen konkurransepers, og får 94 poeng (2:25:40). Også Martin og Trond gjør en solid konkurranse med hhv. 86 poeng (2:10:00) og 82 poeng (3:03:60). Det holder imidlertid ikke til finaleomgang for noen av våre. På kvinnesiden blir pallen uendret med Tjekkiske Katerina Markova og Zuzana Placha på gull- og sølvplass, og med polske Kamila Stankiewicz på bronseplass. Sveriges Anna-Karin Søderquist får en fin 6. plass. I herrefinalen oppnår ingen 100 poeng, som Katerina gjorde i dameklassen, men landsmann Karel Kobliha får 98 poeng med tiden 1:36:13. Det er mye raskere enn Slovaken Jan Meszaros, som oppnår samme poengsum, men som må ta til takke med sølvplass. kroaten Goran Ozbolt vinner bronsen.

Så kommer det som blir dagens høydepunkt. Flue lengde enhånds. Harald kaster tredje lengst i innledende runde med 68,21 og 66,20 som de to lengste kast, og Martin kaster 64,37 og 62,36. Bunnsolid av begge. Vi har dermed to (!) nordmenn i finalen! Martin er dermed i sin første finale i et senior-VM, og Harald har endelig en gylden mulighet for å kapre sin første VM-medalje. I finalen skal de kaste i hhv. bane 1 og bane 6. Vinden stryker kanskje best over bane 6, men den har en vanskelig sidevind. Det er lenge siden vi har hatt to nordmenn i en finale i casting-VM og vi vet å nyte øyeblikket! Finalen settes igang, og det kastes langt, men ikke så langt som i den innledende runden. Harald får inn et kast på 60,62m og ender med det under en meter for kort til pallplass. Det blir en svært sterk fjerde plass. Martin kaster seg en plassering opp i finalen 58,55m gir en flott 7. plass. Dette må vi være stolte av! Jan Luxa’s vinnerkast er på 64,32m. Han vinner foran Jan Meszaros fra Slovakia og Jan Bomera, nok en tsjekker. På damesiden blir det tysk seier ved Sabrina Durrwald, østerrisk sølv og tsjekkisk bronse.

Trond K. Haraldsen og Allan Lahi – konkurrenter på banen, venner på sidelinjen. Allan er også president i det Estiske castingforbundet.

Siste øvelse på åpningsdagen er flue lengde tohånds. Det blir en uheldig omgang for Martin og Trond, som ikke får ut det de er gode for, men Harald oppnår en hederlig 12. plass med sine kast på 77,25 og 74,06. Det er hårfint utenfor finalen, men det er en svært jevn konkurranse. Igjen blir det tsjekkisk seier, nå foran to tyske kastere. I nasjonskampen er vi 10ende beste nasjon, foran USA, våre venner fra Estland, Østerrike, Spania og Sveits. Nasjonskampen toppes ikke uventet av Tsjekkia, Slovakia og Tyskland etter første dag.

Vi ser frem til morgendagen, som åpner med øvelse 4 haspel presisjon, der vi stiller med alle våre tre utøvere, før øvelse 8 og 9, der kun Trond K. Haraldsen skal representere Norge.

Les mer om åpningsseremonien her.

Se video fra forberedelsene før flue presisjon her.

Se alle resultatene her: WCH19 after first day-compressed

Og se flere bilder på ICSFs facebookside her.