Kasteklubber rundt om i landet har de siste månedene måttet ta hensyn til den økte smittesituasjonen, og har aktivt måttet sørge for at aktivitetstilbudet gjennomføres på en forsvarlig og trygg måte. Hva er så status i våre klubber – hvordan tilpasser vi oss aktiviteten, og får vi det til? Etter å ha tatt en ringerunde til et utvalg medlemsklubber, sitter vi igjen med et tosidig inntrykk; våre klubber tar smittevernet på høyeste alvor – og ikke minst; koronaen stopper ikke oss! Velkommen med på en tur “Casting-Norge Rundt”!

Sandnes:

Vi starter denne rundturen i byen hvor vi skulle åpnet årets 5#Cup. Dette stevnet ble som kjent avlyst, men klubben har likevel opprettholdt sin aktivitet lokalt. Tom Robertsen forteller at Sandnes Flycasting hadde lagt ambisiøse planer for vinterens innetreninger i Sandneshallen, bestående av foredrag, fluebinding og selvsagt mye kastetrening. Et av initiativene, som man heldigvis rakk å gjennomføre, var å utvide trenerkapasiteten i klubben! For å kunne gi bedre kvalitet i tilbakemeldingene til medlemmene på kastingen, måtte de bli flere instruktører. Mathias Lilleheim ble invitert, og det ble gjennomført to samlinger som resulterte i at SFC nå har seks trenere i stallen. Vi gratulerer!

Tom Robertsen forteller videre: “Med litt ekstra press på rekruttering så startet også klubben opp innetrening i oktober med mange nye medlemmer, og til tider var det nesten 30 kastere på plass i hallen. Da de nye smittevernsreglene trådte i kraft 9 november så ble bindekveldene og foredragene avlyst, men kastetreningene fortsatte med inntil 10 kastere i hallen. Håndsprit, praktisering av avstand, oppmøteregistrering, og god dialog med Sandneshallen gjør nå at klubben fortsatt har aktivitet. Vi er veldig fornøyd med at det fortsatt er mulig å ha inneaktivitet”.

Bildene: Forsvarlige treninger i Sandneshallen. Koronaregistrering ved oppmøte og nye instruktører i aksjon. Foto: Ole Robertsen.

Mo i Rana:

Polarsirkelen Casting & Fluefiskeforening har gjennomført et fint aktivitetsår, til tross for koronasituasjonen. Halvor Røberg forteller at klubben i våres fikk ny gapahuk ved sjørøyevassdraget de forvalter på Flostrandvatnet. Medlemmene brettet opp ermene og bygde gapahuken på dugnad (se bilde under). På Flostrandvatnet har klubben hatt mye aktivitet i år, også foredragsarrangement og fluekastekurs i sommer. Det har fungert fint med forsvarlige koronatiltak, og de har også hatt besøk av NRK hele to ganger i år.

De begynte høsten med klubbkvelder for binding av fluer, men den økte smittesituasjonen satte imidlertid en stopper for dette. I samråd med Kommuneoverlegen besluttet de å avlyse fysiske treninger og bindekvelder på klubbhuset ut året. Men – det stoppet heller ikke vår klubb på Mo – de siste ukene har de hatt felles fluebinding digitalt på Zoom! Er man kreativ – så finner man løsninger!

Klubben har søkt kommunen om innendørstreninger fra januar, og håper de kan komme i gang igjen med fysisk trening da!

Bildet: Bindekvelder på Zoom, og gapahuken reist på dugnad av medlemmene i Polarsirkelen Casting & Fluefiskeforening. Foto: PCFF

Kristiansand:

For oss som følger Kristiansand Fly Casting på facebook ser vi at også de har opprettholdt noe innendørstrening, samt torsdager ute på Fagerholtbanen. Fra forrige fredag (27.11) har vi fått tilsendt bilder fra klubbens lokale klubbstevne i Sørlandshallen. Sørlandshallen er som kjent stor, og det er ikke noe problem å holde god avstand mellom kasterne. I tillegg fulgte man koronavettrgelene nøye, forteller Jan Vidar Josephsen på SMS. Denne kvelden kastet man ikke bare ørret presisjon og lengde, men kastet også sjøørret- og laks inne. Det fungerte veldig bra!

Fullstendig resultatlister kan studeres på klubbens facebook side, for alle dere som er nysgjerrige på kastingen, men vi må nevne Rune Brennas lengste kast på 49,25m i laks lengde, og Jan Vidar Josephsens kast 35,88m i ørret lengde. Det var også flott å se flere nye kastere som ble med, og Joachim Nordlie gjorde comeback etter en pause på 15 år! Velkommen tilbake!

Bildene: Bilder fra Kristiansand Fly Castings klubbstevne i Sørlandshallen. Foto: Jan Vidar Josephsen.

Oslo:

Oslo, som kanskje har vært hardest rammet av økt smitte de siste månedene, har siden midten av november vært sosialt nedstengt. Blant annet har det betydd at all innendørsaktivitet har vært forbudt for alle fra 13 år og oppover. Det har imidlertid vært mulig med utendørsaktiviteter, og i Oslo Sportsfiskere har man opprettholdt treningen utendørs.

Bildene: Stemningsbilder fra Holmendammen tatt 4. november. Foto: Marius H. Johannessen.

Leder Geir Granli er fornøyd med at det tross alt har vært mye aktivitet i høst, men han poengterer at de har hatt stort fokus på å være forsiktige. Man har vært nøye med å holde avstand, og som han sier med et smil; det har sjeldent vært så mye sprit tilgjengelig på Dammen… På lørdag var det så mange som 16 medlemmer som kastet fra bryggene på Holmendammen, og Geir forteller at det har vært jevnt med oppmøte på tirsdagene også. Forrige tirsdag og onsdag gjennomførte klubben årets siste fiske av sik i Nordmarka. “Da pakket vi ned båtene“, forteller Geir, “mens isen la seg bak oss!” Det er stadig blitt kaldere å stå på bryggene å kaste også, men det skremmer ikke Oslokasterne! Med ansvarlighet og forsiktighet, så har det gått veldig bra med aktivitet – også i høst!

Skien:

Hos Grenland Sportsfiskere har fluegruppa hatt treninger i Skien Fritidspark frem til nylig, men har nå avlyst alle innendørsaktiviteter til over jul, eller til situasjonen tillater det. På innendørstreningene i høst har klubben hatt grundig fokus på smittevern. Leder i fluegruppa, Terje Christiansen, forteller at de har levert smittevernskjema, og gjort risikoanalyse av treningene i samarbeid med Skien Fritidspark. De har hatt god plass i hallen, og antiback, vask og avstand har blitt fulgt nøye av alle medlemmene. Det er også ført lister over alle deltakere på trening, for eventuell smittesporing. Ved inngangen til desember, 20.11, besluttet de, i samsvar med en økt smittesituasjon i Grenland, å avlyse all innendørsaktivitet inntil videre.

Men – de lar seg i stoppe i Skien heller – det er viktig å gjøre noe for å holde på kameratskapet, og for å holde motet oppe. Fluegruppa inviterte derfor til sjøørret-tur i Eidangerfjorden, lørdag 28. november. Terje forteller; “Fire deltagere kom seg ut av den “varme senga” og møtte opp på Brønnstadbukta. Det var kaldt, og hadde vært et lite snø-dryss i løpet av natta, men heldigvis lite vind. I “første runde” tok Gari en brukbar sjøørret, og Roar fikk to mindre som ble satt ut. Senere tok han ytterligere en sjøørret. Undertegnede fikk ikke fisk…så, jeg må nok ut å “psyke meg opp” en dag for å kjenne røsket i fluesnøret. Vi hadde med rikelig ved og fikk fyrt opp litt varme – rundt varmen ble det hyggelig fiskeprat om sesongen som har vært, samt “drømmer” om neste sommer…”
Bildet: Terje fikk ikke sjøørret…, men det ble en fin kastetrening. Foto: O.G

I Skien håper de å komme i gang igjen med innedørs-aktivitetene tidlig på nyåret, og håper fortsatt at det vil være mulig å gjennomføre 5#Cup stevnet i Skien Fritidspark, som planlagt lørdag 30. januar.

Tromsø:

Fra Tromsø Casting og fluefiskeforening får vi fått følgende status fra leder Kristian Grythe: “Tromsø har heldigvis ikke vært spesielt hardt rammet av pandemien. Det betyr ikke at vi tar lett på smittevernet. Snarere tvert i mot. Vi er flinke til å følge smittevernrådene. Vi har åpne treninger i Tromsøhallen hver søndag. Men har gjort alle medlemmer oppmerksom på tiltakene vi har iverksatt, og at man ikke skal stille på trening dersom man føler seg klein”.

Kristian forteller videre at høstsesongen kanskje ikke er den tiden av året hvor det normalt strømmer på med nye medlemmer. TCFF har på sine treninger i høst, hatt rundt 8 personer samtidig i hallen. “Det passer fint, for det er da lettere å håndtere smittevernet. Hallen er stor, og det å overholde énmeter’n har foreløpig ikke vært noe problem. De som kommer på trening må skrive seg inn med navn og telefonnummer, i tilfelle smittesporing. De må sprite hender, ha fokus på énmeter’n, og vi prøver å være nøye på å ikke dele utstyr. Det er ikke alltid like lett, men har gått bra til nå“, forteller Kristian.
“Tradisjonelt så er det etter nyttår at folk griper etter stanga og skal trene seg opp til fiskesesongstarten. Vi vil hele veien følge de gjeldende statlige og kommunale råd, og være med på å ta det ansvaret som trengs for at vår aktivitet skal være trygg for alle”, forsikrer han videre. “Vi har hallen i 3 timer, og det vil jo gå an å dele denne tiden på to grupper. Smittesituasjonen får avgjøre hvordan vi løser det”. Hvis alt blir bedre i vinter, så håper vi å kunne komme på 5#Cup stevne til Tromsø også denne vinteren!

Bildene: Fra Tromsø CFFs treninger i Tromsøhallen. Foto: Kristian Grtyhe.

Rjukan

Vi avslutter rundturen med en tur innom Tinn kommune i Telemark. Fra Rjukan  har vi også fått noen bilder av innendørstreningene i Såheimshallen, hvor Rjukan og Tinn Fluefiskeklubb har sine treninger. Leder Marita F. Mårdalen forteller at de følger smittevernanbefalingene, og at det har fungert bra også for dem å holde treningene i gang. Det er vi glade for å høre!

Bildene: Bilder fra Rjukan og Tinn Fluefiskeklubbs treninger i Såheimshallen. Foto: Marita F. Mårdalen.

Vi ber alle våre klubber fortsette det gode arbeidet, være forsiktige og ansvarlige i sitt arbeid. Følg råd og retningslinjer fra deres lokale myndigheter, og følg koronavettreglene! Vi er veldig glade for å se at kastegleden og samholdet fortsatt er stor i hele landet!

Tusen takk til alle som har bidratt med rapporter fra sine klubber – Tom Robertsen i Sandnes, Jan Vidar Josephsen i Kristiansand, Halvor Røberg i Mo i Rana, Geir Granli i Oslo, Terje Chistiansen i Skien, Kristian Grythe i Tromsø og Marita F. Mårdalen på Rjukan.

Tekst: Marius H. Johannessen