For første gang er fluekasting på «tippekupongen» – nå kan du spille på hvem du tror vinner NM øvelsene ørret presisjon for menn og kvinner på langoddsen! Side om side med kvartfinalene i fotball-VM kan du altså velge å spille på dine favoritter i kampen om å vinne årets Kongepokal i fluekasting – ørret presisjon er en av to øvelser på veien til den gjeveste pokalen i norsk casting.

Norsk Tipping har satt følgende odds på favorittene til å vinne øvelsen for menn og kvinner:

Norsk Tipping er en kjempeviktig institusjon for alle oss i Norges Castingforbund. Uten norsk tipping – ingen castingsport i Norge. Forbundets økonomi, de ulike tilskuddsordningene til våre lokale lag, konkurransetilbudet, og utstyrsordningen er alt basert på spillemidler som hvert år tildeles Norges Castingforbund. På årets Idrettsting var det derfor viktig for oss å aktivt vise at vi stiller oss bak enerettsmodellen, som bidrar til ansvarlighet i forebygging av spillavhengighet, og samtidig gir forutsigbare inntekter til idrett, kultur og humanitære organisasjoner.

Norsk Tipping leverte i fjor tidenes overskudd med et årsresultat i overkant av 5,5 milliarder kroner. Overskuddet går tilbake til gode samfunnsformål, og av norsk idretts andel av overskuddet i fjor, totalt på hele 2861 millioner, får Castingforbundet tilskudd som gjør at vi kan opprettholde vår virksomhet – og jobbe for at enda flere kan finne glede og mening i castingsporten over hele Norge.

Når vi nå har gleden av å ha med fluekasting på denne ukens langoddsen er det noen regler og retningslinjer for utøvere og andre i nær tilknytning til utøvere som gjelder. Norsk Tipping har gått ut med denne fellesinformasjonen til alle som er involvert i NM-veka, og som har utøvere og lag med på langoddsen:

1. Det er strengt forbudt å spille på kamper/øvelser eget lag eller utøver deltar i. Det gjelder alle som er definert som deltakere under NM-Veka. Andre personer med sterk tilknytning til lag/utøver eller er ansatt/arbeidsgiver kan heller ikke spille på kamper/øvelser der den aktuelle klubben/deltaker er involvert.  Alle som kan påvirke et resultat må unnvære å spille på kampen/øvelsen. Det betyr ikke at vennskap med spillere er diskvalifiserende i seg selv. Du kan vedde på at vennen din lykkes eller feiler, gitt at du ikke har direkte påvirkning på resultatet.

2. Norsk Tipping tilbyr ikke spill på enkeltutøvere under 18 år. Derimot tilbys spill på seniorlag som kan benytte seg av spillere/utøvere under 18 år.

3. Spill er for de fleste en spennende aktivitet, men for noen utvikler det seg til et problem. Vi anbefaler alle nye og eksisterende kunder å lese spillevettreglene.

Kampfiksing er en alvorlig, kriminell handling. Det er derfor helt essensielt at forbundene gjør reglene kjent for klubbene og utøverne deres – inkludert de som jobber fast som frivillige etc.

Årets NM i fluekasting er del av NM-veka – hvor Norsk Tipping er hovedsponsor. NM-veka er et samarbeid mellom NRK og Norges Idrettsforbund, og hele 25 særforbund arrangerer sine ulike Norgesmesterskap i løpet av denne uken. NM i fluekasting arrangeres i samarbeid mellom Sandnes Flycasting og Norges Castingforbund på Bråsteinsvatnet 29.-30. juni.

Les mer om Norsk Tipping her.

Les mer om hvordan din klubb kan bli grasrotmottaker her.