Norgescupen fortsatte søndag (06.10) med sjøørret- og laks lengde. Dette siste stevne i Norgescupen ble også avsluttet med premieutdeling for Norgescupen 2019 sammenlagt.

I lørdagens konkurranser gjorde Kristiansand JFF rent bord i begge øvelser og i alle klasser. Dette skulle endre seg søndag, med utøvere fra tre nye klubber øverst på pallen. Bare i veteranklassen forble første plassen på podiet rød. I sjøørret lengde var det Harald Ø. Jensen, Oslo Sportsfiskere, som slo Steinar Røstad, Tønsberg FFK, i finalen. Harald vant med det også Norgescupen sammenlagt i øvelsen. I bronsefinalen kastet Tor-Erik Gjersøe mot Stein Grønberg, begge KJFF, men selv om den eldste fortsatt var eldst, som det heter, hadde Stein sikret seg bronsen i seniorklassen, mens Tor-Erik fikk bevist at veteranene holder høyt nivå, og tok sitt tredje strake gull i øvelsen, i årets Norgescup. Helge Gustavsen og Øyvind Strand måtte dele på de andre medaljevalørene også på stevnets andre dag. Helge fikk sølvet i den første øvelsen, mens Øyvind tok sølvet på laks lengde. På damesiden var det Anita Strand, Tønsberg FFK, som vant sjøørret lengde foran Frida Josephsen, KJFF, og Tone Martinsen, Begna FCK. I sjøørret lengde var det Frida Josephsen som var best gjennom hele året, med en seier, og to andre plasser.

Bildene: Seierspallen i sjøørret lengde i herre-, dame- og veteranklassen.

I laks lengde var det Eirik H. Larsen, Vestre Bærum Sportsfiskere, som slo Gard Thompsen, KJFF, i finalen. Steinar Røstad slo han som vant sammenlagt seieren i laks lengde i 2019, Rune Brenna, i bronsefinalen. For damene tok Anita Strand sitt andre gull for dagen, men her foran Tone Martinsen og Helga Gresaker, KJFF. Det var imidlertid Helga som vant Norgescupen sammenlagt i laks lengde.

Bildene: Seierspallen i laks lengde, og Gustav Røstad, som kastet to ganger 18 m i en egen finale for juniorer.

Sammenlagt på Tønsbergstevnet gikk seieren til Steinar Røstad i herreklassen (48 poeng). Gard Thompsen (40 poeng) vant sølvet, og Jan Vidar Josephsen (39 poeng) fikk bronsen. I dameklassen sammenlagt vant Frida Josephsen (53 poeng), foran Tone Martinsen (49 poeng) foran Anita Strand (30 poeng) på bronseplass. For veteranene ble stevnets sammenlagt medaljer fordelt slik; gull til Tor Erik Gjersøe (60 poeng), sølv til Helge Gustavsen (50 poeng) og bronse til Øyvind Strand (46 poeng).

Fullstendige resultatlister for sjøørret- og laks lengde kommer senere.

Hyggelig var det også at Antidoping Norge gav oss oppmerksomhet ved å besøke stevnet denne søndagen. De utførte dopingtester, men fikk også med seg mange gode kast som tilskuere underveis. Norges Castingforbund samarbeider med Antidoping Norge, og arbeider nå med å ferdigstille forbundets antidopingpolicy. Alle deltakere på Norgescupen skal også ha tatt Ren-utøver-kurset – og hos oss heier vi på en ren og verdibasert idrett!

Da stevnet skulle avsluttes ble det også delt ut medaljer til alle sammenlagt vinnerne av årets Norgescup.

Bildet: Vinnerne av Norgescupens sammenlagt 2019 i dameklassen.

Bildet: Vinnerne av Norgescupens sammenlagt 2019 i veteranklassen. Bronsevinner, Per Grønberg var ikke tilstede.

Bildet: Vinnerne av Norgescupens sammenlagt 2019 i herreklassen.

Norgescupen i ørret presisjon (4 av 4 stevner):

• GULL: Gard Thompsen, KJFF, 43 poeng
  • SØLV: Stein Grønberg, KJFF, 33 poeng
  •  BRONSE: Jan Vidar Josephsen, KJFF, 32 poeng

• GULL: Frida Josephsen, KJFF, 43 poeng
  • SØLV: Helga Gresaker, KJFF, 30 poeng
  • BRONSE: Tone Martinsen, BFCK, 26 poeng

• SØLV: Øyvind Strand, TFFK, 22 poeng
  • BRONSE: Per Gørnberg, KJFF, 15 poeng

Se hele sammenlagtlisten for ørret presisjon her.

Norgescupen i ørret lengde (4 av 4 stevner):

• GULL: Jan Vidar Josephsen, KJFF, 36 poeng
  • SØLV: Steinar Røstad, TFFK, 33 poeng
  • BRONSE: Bjørn Knutslid, GS, 33 poeng

• GULL: Frida Josephsen, KJFF, 43 poeng
  • SØLV: Tone Martinsen, BFCK, 28 poeng
  • BRONSE: Helga Gresaker, KJFF, 28 poeng

• SØLV: Øyvind Strand, TFFK, 24 poeng
  • BRONSE: Per Gørnberg, KJFF, 13 poeng

Se hele sammenlagtlisten for ørret lengde her.

Norgescupen i sjøørret lengde (4 av 4 stevner):

• GULL: Harald Ø. Jensen, OS, 38 poeng
  • SØLV: Bjørn Knutslid, GS, 34 poeng
  • BRONSE: Steinar Røstad, TFFK, 32 poeng

• GULL: Frida Josephsen, KJFF, 41 poeng
  • SØLV: Helga Gresaker, KJFF, 28 poeng
  • BRONSE: Tone Martinsen, BFCK, 26 poeng

• SØLV: Øyvind Strand, TFFK, 26 poeng
  • BRONSE: Per Gørnberg, KJFF, 15 poeng

Se hele sammenlagtlisten for sjøørret lengde her.

Norgescupen i laks lengde (4 av 4 stevner):

• GULL: Rune Brenna, KJFF, 36 poeng
  • SØLV: Gard Thompsen, GS, 35 poeng
  • BRONSE: Steinar Røstad, TFFK, 32 poeng

• GULL: Helga Gresaker, KJFF, 41 poeng
  • SØLV: Frida Josephsen, KJFF, 36 poeng
  • BRONSE: Tone Martinsen, BFCK, 15 poeng

• SØLV: Øyvind Strand, TFFK, 28 poeng
  • BRONSE: Per Gørnberg, KJFF, 15 poeng

Se hele sammenlagtlisten for laks lengde her.

Norgescupen sammenlagt (4 av 4 stevner):

• GULL: Steinar Røstad, TFFK, 129 poeng
  • SØLV: Stein Grønberg, KJFF, 125 poeng
  • BRONSE: Gard Thompson, KJFF, 122 poeng

• GULL: Frida Josephsen, KJFF, 163 poeng
  • SØLV: Helga Gresaker, KJFF, 127 poeng
  • BRONSE: Tone Martinsen, BFCK, 107 poeng

• GULL: Tor-Erik Gjersøe, KJFF, 178 poeng
  • SØLV: Øyvind Strand, TFFK, 98 poeng
  • BRONSE: Per Gørnberg, KJFF, 58 poeng

Se hele listen for sammenlagt her.

Vi gratulerer alle sammen, og takker alle arrangører og alle utøvere for en flott Norgescup i 2019!