Norges Castingforbund og Oslo Sportsfiskere samarbeider med våre venner bueskytterne og hundekjørerne for å skape en spennende og variert aktivitetscamp for ungdom i sommer-Oslo! Her får alle prøve seg i nye idretter – vår oppgave er å vise frem kastesporten!

Aktivitetscampen er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo Bueskyttere/Norges Bueskytterforbund, Holmenkollen Sportsklubb/Norges Hundekjørerforbund og oss i Oslo Sportsfiskere og Norges Castingforbund. Aktivitetscampen er støttet av Oslo kommune og Oslo IK – som i fjor støttet liknende sommeraktiviteter for hele 25.000 barn- og ungdommer i Oslo.

Aktivitetscampen er lagt opp slik at 30 ungdommer deles inn i tre grupper, som hver får prøve én ny idrett hver dag. Til enhver tid vil det være minst 10 ungdommer som lærer seg fluekasting, og nye fjes kommer til hver dag. Dersom ungdommene ønsker seg mer aktivitet etter aktivitescampen, så er Holmendammen i umiddelbar nærhet – og Oslo Sportsfiskere står klare til å ta dem imot.

Aktivitetscampen arrangeres 21.-25. juni på Oslo Bueskytteres skytebane i Husebyskogen, Vestre Aker (ikke langt fra Holmendammen) – forhåpentligvis i nydelig sommervær og i koronafri sommeruke!

Sammen har vi satt sammen denne spennende aktivitetsmenyen:

• Bueskyting – lær og skyte med pil og bue
  • Hundekjøring – prøv og lær hundekjøring
  • Fluekasting – lær å kaste langt og presist med fiskestang

Bueskyting er skyting med pil og bue – en sport alle kan drive med året rundt! Det skytes på mål fra 2 meter og opp til 90 meter. Alt fra jevn skytelinje med kjente avstander til ujevnt terreng med ukjente avstander. I løpet av campen skal du få låne utstyr og prøve deg på litt kortere hold og få en god, trygg og morsom innføring i idretten.

Hundekjøring er en hundesport som kan utøves hele året. Når det ikke er snø foregår sporten med hund i strikk foran eier, sykkel, sparkesykkel og i spann foran vogn. I løpet av campen vil du få grunnleggende innføring i sporten hundekjøring- gjennom teori og praksis. Du trenger ikke å ha egen hund for å delta. Instruktør og ansvar for gjennomføring er Lena Boysen Hillestad, Norges høyest meritterte hundekjører gjennom tidene og kjent fra blant annet deltakelse i Mesternes Mester på NRK.

Fluekasting er ulike presisjons- og lengdeøvelser basert på utstyr og teknikker fra praktisk fiske. På kurset vil du lære å kaste med flue – du vil både bli klar for fiskesesongen og bli introdusert for sporten – utstyret får du lånet på campen – eller du kan ta med din egen fluestang. Etter sommercampen kan du fortsette å kaste hos Oslo Sportsfiskere på Holmendammen.

Etterhvert kan det også komme til enda flere aktiviteter og idretter – vi håper menyen vil være spennende for flest mulig!

Les enda mer om aktivitetscampen og meld deg på via UngFritid.no her.

Eller på Isonen her.

Vi har tro på at kastesporten må bli mer synlig, og hva er vel bedre enn et mangfoldig aktivitetstilbud? Noen vil begynne å skyte med pil og bue, noen vil begynne med hundekjøring eller begynne å kaste. Vi vil ha med så mange som mulig!

Takk til Oslo IK som støtter samarbeidet og aktivitetscampen!

Foto: Christopher Martinsen (casting), NHF (hundekjøring) og NBF (Bueskyting).