I morgen, 21.11, åpner årets 5#Cup i fluekasting i Sandneshallen. Her følger startliste og en presissering mht. utregning av sammenlagtøvelsen.

Stevnestart kl. 10.00.

Presissering vedr. sammenlagt

Før fjorårets korona-avlyste 5#Cup – gjennomførte vi en høring på ny gjennomføringsform for 5#Cupen, med blant annet innføring av finaler også i 5#Cupen. Den nye gjennomføringsformen skulle evalueres etter sesongslutt. Siden fjorårets 5#Cup ble avlyst som følge av covid-19, har vi enda ikke testet ut den nye gjennomføringsformen i praksis. I forkant av dette åpningsstevnet har det kommet inn spørsmål til forbundskontoret om hvordan man skal regne ut sammenlagtøvelsen (ørret presisjon og ørret lengde) når vi nå kommer i den situasjon at noen kastere vil kaste finale, og dermed får flere resultat i konkurransen, enn sine konkurrenter som ikke kaster finale.

I følge reglementet gjelder følgende: Sammenlagtvinner på stevnet kåres ved at poengsum fra ørret presisjon adderes med summen av de to lengste kastene i ørret lengde.

Vi konstaterer med dette at vi tolker reglene slik: hver utøver får sitt beste resultat oppnådd i deløvelsen (ørret presisjon/ørret lengde) som gjeldene i sammenlagtøvelsen. Det betyr at de beste kasterne i konkurransen, som resultat av at vi innførte finaler, får ett ekstra privilegium mht sammenlagtøvelsen – og får en ekstra finalerunde til å forbedre sin poengsum (ørret presisjon), eller lengste kast (ørret lengde). Vinneren av finalen vinner selvsagt øvelsen, men det betyr også at utøver som eksempelvis satt norsk rekord og vant innledningsrunden i ørret presisjon, men kastet betydelig dårligere i finalen, likevel får sitt beste resultat oppnådd i konkurransen som gjeldene delpoeng i sammenlagtøvelsen.

Vi håper dette var oppklarende for de som måtte ha lurt på hvordan sammenlagt regnes ut i ny 5#Cup drakt.

Se forøvrig reglement for 5#Cupen 2021-22 her.