Mai måned er forberedelser, både for en lang og god kastesesong og for fiske. Det er ikke få klubber som nå, endelig, har kommet seg ut i vårværet, og hatt kastekurs for sine medlemmer. Denne helgen ble det arrangert kastekurs hos Trondheim Sportsfiskere, og tidligere i måneden kastekurs for kvinner på Holmendammen.

Trondheim Sportsfiskere arrangerte denne helgen (20.-21.05) kastekurs med Mathias Lilleheim, med støtte fra Norges Castingforbund. Leder i Trondheim Sportsfiskere, Edvard Bergene, har sendt oss følgende rapport fra kurset; “Vi er svært fornøyde, og har økt medlemstallet vårt med mer enn 10 bare i forbindelse med disse kursene. Vi hadde innedørs kasting i isfri Leangen ishall på fredag og utkasting med Speykast ved Nidelva i Klæbu i dag lørdag. Det var ca 15 deltagere på begge kursene og alle jeg snakket med var fornøyde“.

Mathias Lilleheim instruerer kastekurs hos Trondheim Sportsfiskere. Foto: Edvard Bergene.

Mandag 2. mai samarbeidet Nasjonal Kasteklubb, Fiskejenter, KastFlue og Oslo Sportsfiskere om å arrengere kastekurs for kvinner. 14 deltakere lærte grunnleggende kasteteknikk i strålende vær på bryggene, på et endelig isfritt Holmendammen i Oslo. Fiskejenter er et stort nettverk av kvinner med interesse for fiske (og kanskje også kasting?), ledet av Selje Cathrine Oftebro – som har hele 1700 medlemmer på sin facebookgruppe (!). Steinar Røstad, fra KastFlue, var engasjert som instruktør, og Geir Granli og Marius H. Johannessen – sørget for at fasilitetene var på topp – og grillen varm. Deltakerne ble også invitert med i Nasjonal Kasteklubb, eller til Oslo Sportsfiskere, så her ble det også vervet nye medlemmer til kastesporten.

Steinar Røstad instruerer med hjelp fra Geir Granli, Oslo Sportsfiskere, foran engasjerte kursdeltakere.

Kursdeltakere i gang på bryggene, og initiativtaker for både kurset og nettverket Fiskejenter – Selje Cathrine Oftebro – terper kasteteknikken.

Hyggelig stemning på kurset – som var både lærerikt og sosialt.

Vi applauderer alle gode kurs og rekrutteringstiltak – som kan bidra til at enda flere finner glede i å kaste med flue – stor takk til instruktørene, i hhv. Oslo og Trondheim; Steinar Røstad og Mathias Lilleheim – og ikke minst takk til deltakerne! Vi håper alle får glede av kursene – om de bidrar til store fiskeopplevelser, eller rett og slett til kasteglede! Takk også til Fiskejenter, Oslo Sportsfiskere, og Trondheim Sportsfiskere!

Foto (Trondheim bilder): Edvard Bergene // Foto (Oslo bilder): Selje Cathrine Oftebro/Marius H. Johannessen