VM i casting ble gjennomført i Tallinn denne helgen (1.-4. september). Norge stilte med tropp med tre kastere, som alle oppnådde gode enkeltresultater. Harald Ø. Jensen var i sin tredje finale på like mange mesterskap i øvelsen flue lengde enhånds, og Pawel Stopa var kun én centimeter fra bronsemedaljen i haspel lengde enhånds.

SE ALLE RESULTATENE HER

Christine Josephsen kaster øvelse 1 Flue presisjon.

VM i Tallinn ble et fint gjennomført mesterskap – hvor også Norge bidro med både hoveddommer, Thorgeir Gustavsen, og dommer, Joanna Lang. Mesterskapet var også i år noe preget av koronapausen; 65 deltakere fra 12 nasjoner, men hvor de beste kasterne i verden var representert.

Pawel Stopa, Christine Josephsen og Harald Ø. Jensen før første konkurransedag.

SE ICSFs BILDER FRA VM HER

Christine Josephsen deltok i øvelse 1-4, og vi må trekke frem fine resultater i øvelse 2 Flue lengde enhånds – hvor Christine kastet 44,21m (kun drøye halvmeter’n fra finaleplass) – som endte med en fin 9. plass. I haspel arenberg ble det 76/100 poeng, som holdt til 11. plass.

Christine i øvelsen Flue lengde enhånds.

Harald Ø. Jensen var nok mest fornøyd med Flue lengde enhånds, hvor han for det tredje VM på rad var i finalen. Dessverre kan vi skylde litt på vanskelig vind; 60.02m som lengste i kvalifiseringen, ble til 54,66m i finalen. 8. plass tilslutt. Jan Luxa, Tsjekkia vant med kast 65,61m i finalen. Uansett – det står respekt av tredje finale på like mange år – det var kun Harald, og gull og sølvvinner; Jan Luxa og Jan Mészáros som kunne skilte med det samme i årets finale.

Harald Ø. Jensen på 8. plass i Flue lengde enhånds.

Harald Økern Jensen – med diplom i øvelse 2 – t.h. Harald i øvelse 1 Flue presisjon

Pawel Stopa – representerte Norge for første gang (Tidligere er Pawel flere ganger Verdensmester for Polen). her i øvelse 1.

Pawel Stopa – kun én centimeter fra medalje, da var det hyggelig at bronsen gikk til Lars-Eric Ericsson fra Sverige.

Pawel Stopa var nære på flere øvelser – trøbbel med utstyret ødela øvelse 1, revansjen kom i haspel lengde enhånds – der finalekastet på 73,30m, kun var fattige én centimeter fra pallplass. Karol Sapigorski, Polen vant med 75,32m, Christian Zinner, Østerrike på sølvplass 73,96m og Lars-Eric Ericsson, Sverige på bronseplass 73,31m.

Vi tar også med at Pawel og Harald fikk hhv. 10 og 11. plass i øvelse 6. Flue lengde tohånds etter lengstekast på 76,08m (Pawel) og 75,56m (Harald).

Vi er glade for å ha med Pawel og Joanna på laget vårt – Pawel med noe trøbbel innimellom på årets mesterskap, men alltid med smilet på plass og han er ikke minst en idrettsutøver med beste sportsånd!

Joanna Lang skulle opprinnelig deltatt for Norge som utøver, men skade gjorde at hun deltok som dommer. T.h. Allan Lahi, Estland, og Thorgeir Gustavsen, som hoveddommer – informerer på banen.

Gratulerer til dere alle for god deltakelse, gratulerer også til Joanna og Thorgeir for gode bidrag i mesterskapet som hhv. dommer og hoveddommer! VI satser videre frem mot neste års VM, som arrangeres i Polen.

Tekst: Marius H. Johannessen // Foto: Christine Josephsen og Marius H. Johannessen