Årets NM i spey ble arrangert på Attjern i Hemsedal. Vakrere omgivelser er det vanskelig å finne. Fjellet Skogshorn (1728 moh.), med sin bratte fjellside speilet seg i tjernet, som er et godt ørret og abbor vann. Høstfargene omkranset bokstavelig talt NM-helgen, hvor det skulle kastes svært langt. Med all beskjedenhet – vi har verdens beste spey-lag, alle sultne etter å kaste langt etter en lang koronapause, og våre kastere skuffet ikke!

Lørdag 19. september skulle det kastes 15,1 ft spey. Det var nydelig vær, solskinn, men kanskje litt lite vind for de aller lengste kast på åpningsdagen? Bare “kanskje”, for vi skulle få ett rekordkast – lengst i verden – av Anita Strand, som kastet 49m (høyre), og mange flere svært gode kast. Tommy Aarkvisla var knappe et halvt poeng bak sin egen verdensrekord i første kvalifiseringsrunde, og hele fire kastere hadde lengder over 60m i konkurransen!

Bildene: t.v. dobbelt-Norgesmester Anita Strand, her på 15ft, og sølvvinner Vidar Næss.

I dameklassen foregår det en vennskapelig duell mellom Marita Mårdalen fra Rjukan & Tinn FFK, og Anita Strand fra Tønsberg FFK. Selvsagt er det en svært vanskelig oppgave for Marita, som må bryne seg på verdens beste speykaster på hvert eneste kast. Men, vi så at Marita nærmer seg, det går stadig lenger – og i første kvalifiseringsrunde var det faktisk dødt løp på våre to damekastere, begge med 72 poeng. Marita noterte seg for ny personlig beste da hun kastet 38,5m (høyre) i finaleomgangen, men det var da også Anita vartet opp med ny pers, noe som betyr ny verdensrekord, 49m! Men, vi noterer også at Marita kastet halvmeteren lenger enn Anita på venstre. Hun nærmer seg. Uansett, Marita Mårdalens sølv på årets 15ft, er betydelig sterkere enn sølvet hun vant på NM i fjor. Anita Strand, som kunne ta med seg enda ett NM-gull til samlingen, har fått seg en verdig konkurrent som stadig kaster seg nærmere. Det blir spennende å følge konkurransen mellom de to i årene fremover.

Bildene: f.v. Øyvind Strand, TFFK, Werner Stausland, KJFF, og Geir Hansen, TFFK.

I herreklassen har vi ikke bare verdens beste kaster, men verdens beste lag. Hjemmefavoritten, Jarle Strandberg, var svært tent foran mesterskapet. Det var kastet langt på Attjern i oppkjøringen, og Jarle var den som kastet lengst i finaleomgangen. I første kast – BANG – 63m med høyre (kun Tommy Aarkvisla hadde samme lengde fra første kvalifiseringsrunde – Tommy har her verdensrekorden på 64,5m). Med venstre blir det imidlertid litt for kort for Jarle i finaleomgangen, 53m. Det holder til bronse. Vidar Næss, TFFK, hadde ligget bak Jarle etter de tre kvalifiseringsrundene, men var best når det gjaldt. Vidar kastet 60m (høyre) og 56,5m (venstre) i finalen, det var litt lenger med høyre og noe kortere med venstre enn i kvalifiseringsrundene, men poengsum 116,5 var nok til å kapre NM-sølvet. Geir Hansen var imidlertid best av alle. 62,5m (høyre) og 56m (venstre). 118,5 poeng sikret nytt NM-gull til Geir. Vi la også merke til sterk kasting av Werner Stausland – 99 poeng i tredje kvalifiseringsrunde, var ny personlig beste med nesten 10 poeng!

I veteranklassen hadde Øyvind Strand, TFFK, liten konkurranse lørdag, men det smakte med 50m (høyre) i tredje kvalifiseringsrunde. Det ble gull nr. 2 til familien Strand på første konkurransedag.

Søndag 20. september skulle det kastes 16/18ft spey. Nå var det betydelig mer vind, og sola var borte, men vi var glade for å ha med tre nye kastere i konkurransen. Johnny Mårdalen, R&TFFK og grunneier og flere ganger Norgesmester i fluefiske Tor Grøthe i seniorklassen, og Øystein Hveding, LSF i veteranklassen.

La oss begynne med veteranklassen; Øystein som kom oppover på sin motorsykkel fra Oslo, kastet med noen ekstra hestekrefter i første kvalifiseringsrunde, da han satte ny norsk rekord med sitt kast på 58,5m! Innledningsvis var Øystein best i kvalifiseringsrundene, men i finalen var Øyvind Strand i skikkelig konkurransemodus, og perset med sitt lengste kast på 57m! Gull til Øyvind, sølv til Øystein.

I dameklassen 16ft perset Marita nok en gang i finalen 45m. Også Anita var best i finalen, hvor hun tangerte (!) verdensrekorden 54m. Nytt NM-gull til Anita, og sølv til Marita.

Bildet: f.v. Eirik H. Larsen, Øyvind Strand, Geir Hansen og Tommy Aarkvisla.

I herreklassen ble vi kjent med en ny kaster; Johnny Mårdalen, R&TFFK, som hadde satt av helgen til å hjelpe til med dømming. Men, søndag bestemte Johnny seg for å debutere i konkurransesammenheng. Det gjorde han med et brak! Fra før hadde Johnny målt kast på ca. 42m hjemme på Rjukan, men den lengden skulle han smadre på dette stevnet. På første kvalifiseringsrunde var han bak Werner Stausland, Steinar Røstad og Tor Grøthe, med sitt lengste kast på 51m, men med imponerende 58,5m i siste kvalifisering var det Johnny som stakk av med den siste finaleplassen bak våre topp-5. Fantastisk bra kastet!

Vår Topp-5 er det vi må kalle verdenseliten; Geir Hansen, Tommy Aarkvisla, Jarle Strandberg, Vidar Næss og Eirik Hernes Larsen. Det var også dem det sto mellom i en forrykende jevn finale. Tre kastere kastet 70m i finalen; Geir Hansen, Tommy Aarkvisla og Jarle Strandberg. De to førstenevnte hadde begge nest lengste kast på 69,5m. Jarle hadde sitt på 68,5m. Geir Hansen ble Norgesmester på lengst tredjekast på 67m. Geir Hansen ble med dette dobbelt Norgesmester i 2020! Tommy Aarkvisla vant sølvet og Jarle Strandberg tok helgas andre bronsemedalje.

Bildet: Tidtaker Tore Tiltnes og neste kaster ut; Jarle Stranderg.

NM-helgen på Attjern var en fantastisk opplevelse. Vi må takke Jarle Strandberg for en kjempegod jobb i forkant av mesterskapet – med seg på laget hadde han Henrik J. Thorset fra Hemsedal kommune – som også stilte opp og var dommer på hele mesterskapet! Tusen takk! Tore Tiltnes fra NCF forbundsstyret styrte klokka med stødig hånd og Johnny Mårdalen målte alle lengder som han ikke kastet selv. Og, sist men ikke minst, Tor Grøthe – grunneier som stilte plassen til rådighet – Tor er konkurransemann, og kastet hele 55,5m i konkurransen! Vi kommer veldig gjerne tilbake til Attjern, Tor! Tusen takk alle dere i Hemsedal, og tusen takk til alle deltakerne og støtteapparat for et flott Norgesmesterskap i spey 2020. Gratulerer til alle vinnerne!

Bildet: Medaljører 16/18ft f.v. Øystein Hveding (sølv VH), Øyvind Strand (gull VH), Anita Strand (gull DS), Tommy Aarkvilsa (sølv HS), Marita Mårdalen (sølv DS), Geir Hansen (gull HS) og Jarle Strandberg (bronse HS)

Tekst: Marius H. Johannessen / Foto: Marita Mårdalen og Marius H. Johannessen