Åpningen av årets Norgescup i fluekasting var i år, som i fjor, lagt til Bråsteinsvatnet, med Sandnes Flycasting som arrangør. Strålende vær, arrangører med stålkontroll, og god kasting oppsummerer helgen.

Nytt av året var invitasjonen til felles fisketur dagen før stevnet. Bjerkereimselva lokket flere av deltakerne til en langhelg i Sandnes – Sandnes FC stilte med guider, og deltakerne fikk en fantastisk dag i elva!

Bildet: Idylliske Bjerkereimselva lørdagen – syv kastere benyttet seg av muligheten til å bruke dagen til fiske, før åpningsstevnet søndag. Foto: Tore Tiltnes (øverst)/Anita Strand (nederst).

Bildene: Vidar Sæløen, KJFF, tester Bjerkereimselva. Foto: Anita Strand

Søndagen ble åpnet av leder i Sandnes Flycasting, Tom Robertsen, som ønsket velkommen til årets første stevne i Norgescupen. På vegne av de utøverne – som gledet seg over at sesongen endelig kunne starte – holdt Stein Grønberg, KJFF, en hyggelig åpningsappell om hvor viktig Norgescupen er for kasterne, og at miljøet på tvers av klubbene har en stor verdi – noe man har sett frem til etter en lang koronapause.

Åpningsøvelsen ørret presisjon ble, i herreklassen, vunnet av Jan Vidar Josephsen, KJFF, med 67 poeng i finalen, knepent foran Stein Grønberg på sølvplass med 66 poeng. På bronseplass Jarle Strandberg, TFFK med 57 poeng. I dameklassen vant Anita Strand, TFFK, med sine 27 poeng, foran Linda O. Brattekværne, NKK med 8 poeng. I veteranklassen vant Tor Erik Gjersøe, KJFF, med 51 poeng.

Veldig hyggelig på årets første stevne var det at vi hadde med hele tre kastere, som debuterte i stevnesammenheng – Linda O. Brattekværne, fra KastFlue-miljøet, og som representerer Nasjonal Kasteklubb, kastet ørret presisjon. Trond Askildsen fra Sandens Flycasting fikk vi møte i ørret lengde, og Stian Eraker fra Kristiansand JFF kastet alle øvelser. Trond og Stian fikk til og med en liten duell i ørret lengde – der det ble en svært jevn kamp – Stian kastet 33,5 og 34m som sine to lengste kast, mens Trond kastet 34 og 34,5m – vi gleder oss til å følge duellen videre! Velkommen med til dere alle tre – flott kasting dere leverte – og vi håper dere hadde en bra helg og at vi ser dere med videre i Norgescupen!

Bildet: Jan Vidar Josephsen, vant ørret presisjon – som han har gjort mange ganger tidligere! Foto: MHJ

Bildet: Jarle Strandberg imponerte med medaljer i alle de tre første øvelsene; ørret presisjon (bronse), ørret lengde (sølv) og sjøørret lengde (bronse) – det holdt til sølv sammenlagt.  Og vi spør; får vi se spey-spesialisten i NM på Holmendammen?

Gullet i ørret lengde gikk til hjemmefavoritten Kjetil Bertelsen (38m), SCF, i herreklassen, til Anita Strand (30m) i dameklassen og til Tor Erik Gjersøe, med konkurransens lengste kast, 39m, i veteranklassen. I laks- og sjøørret var det Steinar Røstad, fra KastFlue-miljøet som vant dobbelt-gull med vinnerkast på hhv. 47m i sjøørret og 63m i laks. I sjøørret fulgte Kjetil Bertelsen og Jarle Strandberg på de neste plassene. I siste øvelse, laks lengde, gratulerer vi også Vidar Sæløen med en sterk sølv-medalje – 57,5m holdt til sølv – Jarl B. Gjessing sikret bronsen med sitt kast på 54m. I dameklassen og i veteranklassen var det Anita Strand og Tor Erik Gjersøe som vant gullene. Fullstendige resultatlister finnes lengre ned i artikkelen.

Bildet: Vidar Sæløen (t.v) sølv-vinner i laks, i samtale med stevnets sammenlagtvinner, Steinar Røstad, og Jan Vidar Josephsen.

Bildet: Kjetil Bertelsen, SCF – vinner ørret lengde – sølv sjøørret lengde. Foto: Tom Robertsen.

Bildene: Sammenlagt vinnerne: Tor Erik Gjersøe og Anita Strand – og Steinar Røstad (t.h.), sist nevnte sammen med Kjetil Bertelsen – på pallen for sjøørret lengde. Foto: Tom Robertsen

Bildene: Tore Tiltnes (t.h.) tilbrakte lørdagen i Bjerkereimselva, søndagen ble tilbrakt på pallen med Tor Erik Gjersøe.

Bildet: Stein Grønberg, KJFF – bronse sammenlagt på åpningsstevnet, etter medaljefangst; sølv i ørret presisjon og bronse i ørret lengde, samt en knepen 4. plass – etter en jevn duell med klubbkamerat Jarl B. Gjessing, som kapret bronsen i laks lengde. Foto: Tom Robertsen

Bildet: Dommerteamet – her telles det i lengdeøvelsene fra pontongbåt – fikk mye og fullt fortjent skryt for gjennomføringen av dette stevnet. Vi takker for kjempeinnsats gjennom hele stevnet! Foto: Tom Robertsen.

La oss hedre dommerne: Stig Kaspersen, Erling Kjørkleiv, Bjørn Lyngstad, Richard Haugen, Steinar Nielsen og Arild Stangeland! Takk for kjempeinnsats!

Sandnes Flycasting er kanskje den mest kompetente arrangørklubb vi har! Terningkast seks for gjennomføringen! Takk for denne gang – Norgescupen fortsetter i Tromsø om to uker – vi gleder oss!

Fullstendige resultatlister:

Tekst: Marius H. Johannessen