Kristoffer Olstad (Lillehammer Sportsfiskerforening) og Harald Økern Jensen (Oslo Sportsfiskere) sikret seg to sammenlagtpremier hver på det nasjonale castingstevnet på Lillehammer 16.10.2022.

Det var tåke og dårlig sikt da Kristoffer Olstad var i aksjon i haspel presisjon (se toppbildet).

Å arrangere castingstevne senhøstes er alltid utfordrende med tanke på værforholdene. Mens det hadde vært strålende høstsol som varmet under den åpne treningen på Strandpromenaden lørdag før søndagens stevne, var det overskyet fra morgenen søndag. Ut over dagen ble det økende regn og tåke, som gjorde det utfordrende å treffe blinkene og kaste langt.  Stevnet åpnet med et minutts stillhet til minne om Øistein Olestad, som døde i vår. Gjennom sitt mangeårige engasjement som leder av juniorgruppa i Lillehammer Sportsfiskerforening, hadde han bidratt til å rekruttere alle Lillehammerkasterne inn i castingsporten.

Den som behersket forholdene best var Harald Økern Jensen, som var i en klasse for seg i lengdeøvelsene med fluestang. Hans lengste kast på 71,03 m i flue tohånds lengde under nærmest vindstille forhold var mesterlig. Forholdene var ikke bedre da han oppnådde 53,78 m i flue enhånds lengde og kom over 10 m lenger enn nærmeste konkurrent. Harald var først ut i haspel Arenberg og fikk gjennomført sin runde på 90 poeng før tåka og regnet kom for fullt. Det holdt til seier foran Trond Knapp Haraldsen, som klarte 84 poeng etter en litt trøblete åpning der han avga 10 poeng på de tre første kastene.

Harald Økern Jensen i gang med rulle presisjon.

Kristoffer Olstad var suveren med 85 poeng i flue presisjon. Han vant også rulle presisjon under vanskelige lysforhold med 40 poeng. I haspel presisjon oppnådde både Kristoffer og Trond 60 poeng, og omkast måtte til for å kåre en vinner. Kristoffer leverte 60 poeng på nytt, mens Trond slo av til 55 poeng.

Harald Økern Jensen vant sammenlagtpremie for alle øvelser og alle flueøvelser, mens Kristoffer Olstad vant sammenlagt i presisjonsøvelsene og haspel/rulle øvelsene. Cathrine Oftebro gjorde en stor innsats som dommer og skriver, og håper at det kan la seg gjøre å få rekruttert inn nye unge kastere fra Lillehammer i sporten.

SE RESULTATENE HER.

Oppvarming og innkasting på banene før stevnestart på Strandpromenaden.

Tekst og foto: Trond Knapp Haraldsen