Sommeren er i anmarsj, og i klubbene organiseres det stadig mer aktivitet. I forrige uke og i løpet av pinsehelgen har vi fått rapporter om fine kasteaktiviteter i Skien, Kristiansand, Rjukan og Tromsø.

I Skien hadde Grenland Sportsfiskere spey-kurs for sine medlemmer onsdag 27. mai. Kurset ble holdt med Mikael Blomberg og Gari O. Aikio som instruktører. Det ble demonstrert og instruert i ulike kasteformer som: rullekast, switch, singel spey, double spey, snake roll, snap T og perry poke. De fremmøtte var i hovedsak laksefiskere, og flere fikk virkelig noen “aha-opplevelser” i løpet av kurset – det hjelper med finpuss av teknikk og bli kvitt noen “unoter”.

Terje Christiansen forteller videre i rapporten fra Skien; “Telemarks-vassdraget munner ut i Skien sentrum, så området vi trente i er også en “lur” fiskeplass… her er det ørret, sjøørret, laks, gjedde, sørv, sik, krøkle og abbor. Selv er jeg oppvokst litt lengre oppstrøms, og har fått erfare hvilken formiddabel “oppgradering” vassdraget har fått siste 30-40 år. Miljøtiltakene har virkelig bedret kvaliteten på elva, og vi bader midt i byen! De fleste som fisker dorger etter laks og ørret, men det er også plasser for fluefiske” Terje legger ved et bilde av en ørret han tok på samme sted i fjor, før han avslutter e-posten med et glimt i øyet; “det finnes betydelig større ørreter i “byen”, men det burde jeg vel egentlig holde kjeft om...” Takk for rapporten, Terje!

På Rjukan har det også vært mye aktivitet i pinsehelgen. Den nyoppstartede klubben, Rjukan og Tinn Fluefiskeklubb, fikk besøk av flere speykastere som lørdag og søndag ville teste forholdene på Rjukan. Vi håper å kunne arrangere speystevne på Rjukan til høsten – vi ses!

I Tromsø arrangerte Tromsø Casting & Fluefiske Forening sjøørret- og kastekurs med Mathias Lilleheim som instruktør. Kurset fant sted i Løkta i Balsfjord søndag 31. mai. Leder i TCFF, Kristian Grythe, forteller at deltakerne var storfornøyde. -Mathias kunnskap og formidlingsevne ble satt pris på, og vi har nå masse å ta med oss videre, ut i naturen og inn i treningshallen!

Dagens siste stemningsbilde er fra Kristiansand, hvor KJFF Fly casting arrangerte kombinert kastetrening og utstyrsdemo fra ArticSilver i Bentiksbukta onsdag 27. mai. Arrangementet var godt besøkt, og treningen gjentas til onsdag som kommer.

Tusen takk til Terje Christiansen, Marita F. Mårdalen, Anita Strand, Kristian Grythe og Stein Grønberg for bilder og rapporter!