Norges Castingforbund har fått den triste nyheten om at Roar Tollefsen er død. Våre tanker går først og fremst til hans nærmeste familie og til alle kaste-venner, som har mistet en venn og entusiast for casting-sporten.

Minneord

Roar Tollefsen døde 14. 02. 2022 etter lang tids sykeleie. Han ville ha fylt 86 år neste måned. Vi vil minnes Roar som en svært hyggelig og engasjert person. Venner og lagkamerater av Roar vil alltid huske Roar som den ivrige og seriøse konkurrenten på kastebanen.

Som nyinnmeldt i Drammens Sportsfiskere i 1951 tok det ikke lang tid før Roar markerte seg som et talent innen castingsporten. Det ble rapportert etter klubbmesterskapet i 1953 at «den største overraskelsen var fluekastingen til junioren Roar Tollefsen. Han hadde lært seg en kastestil med flue som lovet godt for fremtiden.» Han ble da klubbmester i juniorklassen.  Den første klubbrekorden satte han allerede i 1959 i presisjonskast med flue.

I 1967 deltok Roar for første gang i casting-VM. Han ble tatt ut på laget etter god innsats under NM i Drammen. VM ble dette året arrangert i Oslo. Året etter forbedret han plasseringen under NM ytterligere og fikk plass på det norske laget til VM i Sveits. Senere har han deltatt i utallige stevner som f. eks.  NM og Nordisk mesterskap. Hans beste øvelse var flue lengde enhånds.

Roar tok tidlig del i foreningsarbeidet i DS og var medlem av Juniorutvalget i 1954 og 1955 og medlem av Kasteutvalget i 1955. Han var siste gjenlevende av de som i 1960 stiftet Castinggruppa i Drammens Sportsfiskere.  I 1968 ble han valgt til formann i Drammens Sportsfiskere for to år, og samme år var han initiativtager til opprettelsen av Ungdomsgruppa i Drammens Sportsfiskere. Han var drivkraften bak gjenreisningen av Castinggruppa i DS i 1982 etter fem magre år og satt som formann fra 1982 til 1993. Nestformann var han fra 1994 til 2006.  Roar ble utnevnt til æresmedlem av Drammens Sportsfiskere.

Roar ble oppnevnt som trener av Norges Castingforbund i 1969 og hadde senere flere styre- og komiteverv i forbundet. Han var styremedlem i to perioder fram til 1985, president i årene 1989-1995 og visepresident 2001-2003.

Roar har 44 aktive sesonger bak seg i castingsporten. Han mottok NCFs høyeste utmerkelse «Hedersmerke» i 2000.

Per Øivind Ask og Jan Ivar Larsen

Roar Tollefsen vil bisettes på Vestre gravlund, Nye kapell, mandag 28.02 kl. 11.30.