Endelig kan vi slippe løs nyheten! Norges Castingforbund har av International Casting Sport Federation (ICSF) fått tildelt å arrangere VM i fluekasting i 2022.

Arrangementet legges til Kvitåvatn, Gausta, 10.-14. august, og skal arrangeres i nært samarbeid med destinasjon Gausta og Gaustablikk Fjellresort. NCF, sammen med Rjukan & Tinn Fluefiskeklubb og representanter fra destinasjon Gausta.com og Gaustablikk Fjellresport møtte idag pressen på Rjukan torg.

I pressemeldingen som er sendt ut i dag heter det:

Dette er det 6. verdensmesterskap i fluekasting – og her vil vi møte eliten av fluekastere fra hele verden – om lag 150 utøvere fra 20 nasjoner vil kjempe om VM-titlene i presisjon-, overhode-, og speykasting. Kastesporten har lange tradisjoner i Norge – hvor sportsfiskerne alltid har vært mange og alltid har hevdet seg i verdenstoppen. Gausta og Tinn – med sine 800 fiskevann – vil være den ideelle lokasjon for å invitere og oppleve verdens fremste fluekastere!

“Vi er overbevist om at Gausta og Tinn er den rette destinasjonen for oss, og vi er sikre på at VM i fluekasting på Kvitåvatn i 2022 blir et topp internasjonalt arrangement. Vi gleder oss til å samarbeide med Håvard Kleven og alle på destinasjon Gausta”, sier Generalsekretær Marius H Johannessen.

Norges Castingforbund (NCF) organiserer kastesport for alle sportsfiskere i Norge. Forbundet er et særforbund i Norges Idrettsforbund, og har i dag om lag 1.500 aktive medlemmer.

“Det er en enorm tillitserklæring at NCF og International Casting Sport Federation legger arrangementet til oss. Vi hadde ikke klart det uten godt samarbeid, og jeg må berømme Marita og Johnny Mårdalen i Rjukan & Tinn Fluefiskeklubb, for å virkelig ha stått på for å få arrangementet hit til oss”, sier Håvard Kleven.

NCF organiserer både fluekasting og casting, som består av ulike lengde- og presisjonsøvelser, med stang og snøre. Forbundets medlemmer er opptatt av fiske, friluftsliv og idrettsglede, og ser nå frem til å skape kasteminner for livet på Gausta i 2022!

Vi gleder oss!

Spørsmål om VM i fluekasting 2022 kan rettes til generalsekretær Marius H. Johannessen gs@castingforbundet.no // tlf: 91388617