Årets andre Norgescupstevne i fluekasting ble arrangert på Rundevannet i Tromsø, hvor vi fikk servert mye god kasting, inkludert én stk norgesrekord. Dagen før deltok deltakerne på felles sjøørret-tur til Løkta i Balsfjord – begge dager innpakket i sol og fantastisk nord-norskt høstvær.

Lørdag inviterte Tromsø Casting & Fluefiske Forening og Norges Castingforbund alle deltakerne med på felles sjøørrettur. Løkta i Balsfjord var målet for turen – en av de mest populære fiskestedene i nærheten av Tromsø. Vi ble først fraktet til Tomasjord gård, hvor daglig leder Eindride Hansen og hans medhjelpere vartet oss opp med fiskesuppe, og en god kopp kaffe, før vi tok oss ned til Løkta. Derfra ble det fisking og rett og slett nyting av det som må ha vært årets flotteste dag.

Bildet: Steinar Røstad tester Balsfjord.

Bildet: Mektige omgivelser – Den sovende soldat – våknet ikke.

Bildet: En pust i bakken og bålkaffe, takk!

Bildet: Suppe før fisket – på kvelden fikk vi servert nydelig middag inne på fjoset.

Søndag var det klart for Norgescupstevnet – og helgen fortsatte, til vår store glede, med strålende solskinn. Kastebanen på Rundevannet var gjort klar noen dager i forveien, da Kristian Grythe hadde brettet opp ermene, og toppet TCFF-laget med arrangør-teamet klare til dyst på Erna-brygga. Brygga bærer navnet Erna, fordi vår kjære Statsminister for nøyaktig seks år siden, høytidelig hadde åpnet det lille anlegget, på det runde vannet. Stevnedagen var satt dagen før Stortingsvalget – og vi må vel konstantere at Erna gjorde en flott opptreden på Rundevannet denne dagen – flytende, stabil og med god margin over sperregrensene. Det vil si; med litt gaffa-tape, fikk vi markert opp “sperregrensen” for standplass til ørret presisjon rett før start, og stevnet kunne begynne.

Anita Strand, som kom rett fra spey-verdensrekordene sine, satt på Hemsedal helgen i forveien, fortsatte rekord-jakten og kastet 57 poeng på 4 minutter og 28 sekunder i ørret presisjon. Det var 20 sekunder raskere enn hennes egen norgesrekord, satt i VM 2018 – dermed noterte vi oss ny norsk rekord på Rundevannet. Vi hadde fire utøvere med i kvinneklassen på dette stevnet. Linda O. Brattekværne, som debuterte  på Norgescup-stevnet i Sandnes, økte fra 8 poeng til 23 poeng. Det ble derfor en jevn kamp om sølvet, som den mer rutinerte Tone C. Martinsen sikret seg med 24 poeng. Linda som kaster for KastFlue, og som representerer Nasjonal kasteklubb – sikret seg bronsen. Marita F. Mårdalen var dagens debutant, og startet med samme poengsum som Linda kastet i Sandnes – dette blir spennende – pallen synes å være åpen, før Norgesmesterskapet i Sandnes om knappe tre uker.

I herreklassen var det Steinar Røstad, TFFK som vant foran Vidar Sæløen, KJFF – begge med 59 poeng – men hvor Steinar kastet lynraskt på 2min 55 sek., Vidar på 3min og 12 sek. Vi sier ja-takk til ny sekundstrid også på NM! Bronsen gikk til Martin Nøkleberg, KJFF, med 48 poeng.

Bildet: Anita Strand satt ny norsk rekord i ørret presisjon, her fra ørret lengde.

Bildet: Vidar Sæløen – sølv i ørret presisjon, lik poengsum som vinner Steinar Røstad, men ble slått på tid.

Bildet: Linda O. Brattekværne kastet seg til en bronse i ørret presisjon med 23 poeng.

Stevnet inkluderte kastere fra ni (!) ulike klubber, så selv om det selvsagt kunne deltatt enda flere – var en stor andel av våre klubber med aktive kastere representert på stevnet – her var det konkurranse fra hele landet – og medaljene ble broderlig (og søsterlig) fordelt mellom deltakerne. De tre lengdeøvelsene kom, etter ørret presisjon, på rekke og rad. Anita dominerte dameklassen, og vant alle øvelsene, foran Tone C. Martinsen og debutant Marita F. Mårdalen. I herreklassen fortsatte Steinar Røstad i vinnersporet, og vant ørret lengde – de to seierne la også grunnlaget for at Steinar også i andre runde gikk av med sammenlagtseieren, fullt fortjent, ettersom Steinar står frem som den sterkeste all-rounder – med medaljer i alle stevnets øvelser.

Sjøørret lengde ble vunnet av Bjørn Knutslid, foran Steinar Røstad og Harald Ø. Jensen, alle med kast mellom 38-39,5m. Laks lengde ble vunnet av Martin Nøkleberg med 47,5m, halvannen meter foran Kjetil Bertelsen, som igjen var halvannen meter foran Steinar Røstad.

Bildet: Stilstudie av Steinar Røstad – gullvinner ørret presisjon, ørret lengde og sammenlagt.

Bildet: Kjetil Bertelsen – sølvvinner i ørret lengde, laks lengde og sammenlagt.

Bildet: Hjemmefavoritten Kristian Grythe – gullvinner som arrangør av Norgescupen i Tromsø.

Bildet: Vidar Sæløen klatrer på rankingen – se oppdatert nasjonal ranking lengere ned i saken.

Bildet: Bjørn Knutslid, GS, vant sjøørret lengde med sitt kast på 39,5m.

Bildet: Martin Nøkleberg, KJFF, vant laks lengde med sitt lengste kast på 47,5m.

Bildet: Harald Ø. Jensen bronse i ørret- og sjøørret lengde (t.h.) Tone Martinsen sølvvinner alle øvelser i dameklassen.

Bildet: Rolf Egil Håvoll serverte blant annet grillede pølser og burgere til deltakere og funksjonærer.

Tusen takk til alle dere i TCFF som gjorde stevnet mulig – Rod & Johnny får stor applaus for dommerjobben! Tusen takk!

Se alle resultatene fra stevnet:

Se oppdatert nasjonal ranking pr. 15.09.21 her.

Vi gratulerer alle deltakerne – vi ses til NM og avslutningen på årets Norgescup, i Sandnes 2.-3. oktober.

Tekst: Marius H. Johannessen // Foto: Terje Slydahl og Marius H. Johannessen

Deres mann på forbundskontoret – prøver – gjør så godt han kan. =)