3 personer i miljøet til Norges Castingforbund fikk tildelt Hedersmerket på Forbundstinget i 2024

Bjørn Larsen

Bjørn Larsen startet med casting i Bærum- jeger og fiskeforening (BJFF) i 1979. Han hadde talent for kastesporten og fikk tidlig representere Norge i internasjonale stevner og mesterskap. I mange år deltok han på det store innendørsstevnet Hallentournier i daværende Vest-Berlin, og han mesterskapsdebuterte med en flott bronse under Junior-EM i Ungarn sommeren 1985 i øvelsen Haspel Arenberg. Bjørn hadde en pause etter videregående skole og under førstegangstjeneste, men var tilbake tidlig i 20-årene.

Lengst i verden

Bjørn er stor og sterk og hevdet seg meget godt som senior i lengdeøvelsene internasjonalt. Han forteller at det resultatet han er mest stolt av er et kast på 62,39 meter innendørs i Hallentournier i flue lenge enhånds. Dette er det lengste kastet i verden i vindstille frem til dags dato. Senere ble Bjørn også europamester i flue lengde enhånds utendørs i Bled i Slovenia. I tillegg har Bjørn sølv i flue lengde tohånds og haspel lengde tohånds. Han vant World Games i Haspel Arenberg, så han har også vært en god presisjonskaster med haspelstangen.

I tillegg har Bjørn vunnet en kongepokal og mange gull og sølvmedaljer i norske- og nordiske mesterskap opp igjennom årene.

Verv

Bjørn har vært aktiv som tillitsvalgt i mange år. Han har vært mangeårig leder av castinggruppa i BJFF og medlem av hovedstyret i klubben. I tillegg var han leder for Oslo og Akershus castingutvalg mens det eksisterte. Bjørn har vært leder i forbundets kontrollkomite i mange år. Bjørn er utdannet økonom og er en god person å ha i kontrollkomiteen.

Fiske og løping

Bjørn er nå ikke så ofte å se på castingbanen, men han har blitt en meget ivrig fisker med årene. Det er fluefiske som står øverst på menyen og han har fisket mange fine steder som Kola, Island og i fjonge ørretelver i England. I tillegg fisker han ved sin nye hytte på Vikerfjell og i mer hjemlige trakter i Nordmarka. Bjørn holder seg i bra form ved å løpe noen ganger i uken. Det kan nevnes at han har meget respektable personlige rekorder på distanser som 10 km, halvmaraton og maraton!

Tekst: Olaf Christensen

John Einar Enger

John Einar var aktiv i mange år i Tønsberg fluefiskeklubb fra tidlig på 2000 tallet.

Da Tønsberg fluefiskeklubb fikk tillatelse fra Tønsberg kommune til å anlegge brygger på 2. dammen var John Einar sentral i bygging og plassering av bryggene. Alt tauverk med baneinndeling ble selvfølgelig laget av JE og dette ble prototype på det alle har på sine bander rundt om i Norge i dag.

John Einar har vært en enorm ressurs i forbindelse med banelegging på flere mesterskap og konkurranser i inn- og utland. Første internasjonale stevnet var VM på Fagernes i 2010, som var det første offisielle stevnet som ble arrangert i Fluekasting. Videre har han hatt ansvar for banelegging i 2012 (Fagernes), 2014 (Fagernes), 2016 (Nelijärve, Tallin, Estland) og 2018 (Port Haverigg, England). Det er en uvurderlig jobb som han har gjort. I Tallin var det ikke gjort noen forberedelser til VM og John Einar gikk på oppgaven og klarte å løse det slik at det etter forholdene ble et vellykket VM arrangement. I England var banene lagt, men her også var det mange justeringer som måtte til og igjen var det John Einar som berget det hele under særdeles vanskelige vindforhold.

Utdrag fra beretningen for 2016:

Vi kom til Nelijävre i troen på at det meste var på plass. Dette viste seg å være feil. Det eneste som var ordnet, var overnatting og plass for arrangementet. Det var ordnet med noen «ubrukelige» pontongbåter for dommerne, samt flytevester til dommerne. Det som skulle være et samarbeidsprosjekt, ble et rent norsk VM arrangement. Vi spurte om hjelp til banelegging, men vedkommende som var til stede hadde nok med sin «testing» av utstyr, og trening til det kommende VM. Vi klarte dog på tre dager å samle alle løse ender, bygge baner (vi hadde med vår verdensmester i banebygging John Einar Enger), lage startlister, deltagerstartskjema, etc. og gjennomførte et VM de fleste var fornøyd med. En stor takk til de norske hjelpere.

Verv

John Einar har sittet i NCF styret i 2 perioder. Han ble valgt inn på Forbundstinget 11.04.2015 og satt til 2019 hvor han går inn i Valgkomiteen.

Tekst: Terje Slydahl, Steinar Røstad

Jan Ivar Larsen og hans innsats for castingsporten.

Jan Ivar var medlem av Drammen Sportsfiskere i hele 41 år. I en tiårsperiode fra 2012-2021 var han leder i castinggruppa i DS, men hadde styreverv i hele 17 år, og har følgelig lagt ned et betydelig arbeid for en aktiv kastesport i Drammen. Jan Ivar hadde en rekke verv også sentralt i Drammen Sportsfiskere, og ble tildelt klubbens hederstegn i 2015.

Jan Ivar bidro også til utviklingen av norsk casting via sitt engasjement i Norges Castingforbund. Han var i forbundsstyret ved to perioder, først tidlig på nittitallet, som styremedlem i årene 1990-1991, og blant annet som redaktør for nyhetsmagasinet CastingNytt i to år (1990-1991). Senere, i perioden 2015-2018 var Jan Ivar president i NCF. Gjennom dette verv var Jan Ivar også aktiv i det Nordiske samarbeidet, og var pådriver for at Estland skulle få sitt medlemskap, og bli knyttet til Forente Nordiske Casting Forbund. I tillegg var det en stor hjertesak for Jan Ivar å få til et årlig castingstevne på Vestfossen. Det var først som et Nordisk stevne, men etterhvert, i 2017 og i 2018, da på Geithus, fikk stevnet World Cup-status av ICSF. I dette arbeidet, som samlet kastere fra hele verden, var det Jan Ivar som var pådriver og drivkraft.

Til tross for til tider store helsemessige utfordringer deltok Jan Ivar på de fleste castingstevner både i klubb og nasjonalt. Internasjonal deltakelse både i Nordiske mesterkap og VM for veteraner (2013 og 2015), fikk Jan Ivar med seg. Deltok på Norgesmesterskapet i casting, så sent som i 2022, og interessen for kastesporten sviktet aldri. Våren 2023, da forbundet arrangerte speystevne på Eikern, møtte Jan Ivar opp, for å oppleve kastestevnet der som publikummer.

Jan Ivar døde 29.07.2023

Tekst: Per Øyvind Ask