Tønsberg FFK sto som arrangør for det fjerde innendørs-NM i fluekasting. 32 utøvere fra 10 klubber deltok, og vi gratulerer alle nybakte Norgesmestere.

I øvelsen ørret lengde vant Oslo Sportsfiskeres Harald Ø. Jensen etter lengste kast i finalen 35,07m (kun Jan Vidar Josephsen kunne varte opp med tilsvarende kast i konkurransen, da han kastet 35,32m innledningsvis, men Jan Vidar endte tilslutt på 5. plass). Sølvet gikk til Stein Grønberg og bronsen til Kjetil Bertelsen. I dameklassen vant Anita Strand, med lengden 29,23m, foran Tone C. Bråthen og Christine Josephsen. I juniorklassen vant Kristian A. Grung med kast 27,31m foran Andreas Skomedal i herreklassen, mens Anna Martinsen vant juniordame-klassen. I veteranklassen vant Thorgeir Gustavsen med finalekast på 32,83m foran arrangørklubbens Øyvind Strand og NCF president Terje Slydahl, på bronseplass.

I ørret presisjon ble det i herreklassen uhyre spennende i finalen; Kjetil Bertelsen, Sandens FC, og Jan Vidar Josephsen kastet begge 70poeng på tiden 3,28! Helt likt! Utrolig! Det måtte omkast til; Kjetil kastet først – 66 poeng på 3,45, og Jan Vidar 72 poeng på 3,18. Jan Vidar vant NM gullet. Bronsen gikk til Steinar Røstad, NKK, som var tilbake på pallen etter vinterdvalen i styrkerommet. Vi gratulerer også Tom A. Robertsen som endte på 5. plass, men som var den tredje kasteren som kastet 70 poeng i konkurransen.

I dameklassen var det Kristin Andersen fra Rjukan & Tinn FFK som var den store overraskelsen, som perset først 45 poeng i innledningsrunden, før hun perset på nytt i finalen – 50 poeng og NM-sølv til Rjukan. Anita Strand fortsatt på topp – 58 poeng og nytt gull i samlingen. Tone C. Bråthen hentet bronsemedaljen.

I juniorklassene og veteranklassen var stillingen innbyrdes kasterne den samme som i ørret lengde. Kristian A. Grung tar med seg nytt gull til Sportsfiskelandslinja, mens Andreas E. Skomedal tar med seg sølvet. Egentlig burde de kanskje hatt hver sin klasse, alder tatt i betraktning, vi tipper Kristian søker snart opprykk til seniorklassen. Det gjelder også Anna Martinsen, særlig i lengde øvelsen er hun helt på høyde med seniorene. De som forlengst har søkt opprykk til senior, veteranene – fordelte medaljene broderlig uten å endre på rekkefølgen i presisjonsøvelsen. Thorgeir vant finalerunden klart med 50 poeng, men det var jevn duell innledningsvis mot Øyvind som kastet 48 poeng i første runde.

Leder i Tønsberg FFK, Ove Lundstad, gratulerer juniorvinnerne Anna Martinsen, Andreas Skomedal og Kristian Grung – og kunne overrekke gavekort på kr. 1.000,- fra Skitt Fiske! Vi takker Skitt Fiske for gaven, som ble tatt godt i mot av våre talentfulle juniorer!

Sammenlagt gratulerer vi Jan Vidar Josephsen, Anita Strand, Kristian Grung, Anna Martinsen og Thorgeir Gustavsen med NM-titlene.

Se alle resultatene her:

Vi takker vår arrangørklubb Tønsberg FFK for et flott arrangement, dommer-teamene fra hhv. Sandnes og Tønsberg gjorde en flott innsats på banene. Tusen takk!

Sammenlagt-resultatene fra årets 5#Cup kommer senere.