Vi har fått den triste melding om at Jan Ivar Larsen døde 29. juli, etter lang tids sykdom.

Jan Ivar var medlem av Drammen Sportsfiskere i hele 41 år. I en tiårsperiode fra 2012-2021 var han leder i castinggruppa, men hadde styreverv i hele 17 år, og har følgelig lagt ned et betydelig arbeid for en aktiv kastesport i Drammen. Jan Ivar hadde en rekke verv også sentralt i Drammen Sportsfiskere, og ble tildelt klubbens hederstegn i 2015.

Jan Ivar bidro også til utviklingen av norsk casting via sitt engasjement i Norges Castingforbund. Han var i forbundsstyret ved to perioder, først tidlig på nittitallet, som styremedlem i årene 1990-1991, og blant annet som redaktør for nyhetsmagasinet CastingNytt i to år. Senere, i perioden 2015-2018 var Jan Ivar president i NCF. Gjennom dette verv var Jan Ivar også aktiv i det Nordiske samarbeidet, og var pådriver for at Estland skulle få sitt medlemskap, og bli knyttet til Forente Nordiske Casting Forbund. I tillegg var det en stor hjertesak for Jan Ivar, og han la ned et stort stykke arbeid for det årlige castingstevnet på Vestfossen – først som et Nordisk stevne, og etterhvert, i 2017 og i 2018, da på Geithus, fikk stevnet World Cup-status av ICSF. I dette arbeidet, som samlet kastere fra hele verden, var det Jan Ivar som var pådriver og drivkraft.

Til tross for til tider store helsemessige utfordringer deltok Jan Ivar på Norgesmesterskapet i casting, så sent som i 2022, og interessen for kastesporten sviktet aldri. I våres, da forbundet arrangerte speystevne på Eikern, møtte Jan Ivar opp, for å oppleve kastestevnet der som publikummer.

Vi kommer til å savne Jan Ivar – og vi lyser fred over hans minne.

Jan Ivar bisettes i Papirkjelleren, Vestfossen tirsdag 8. august kl. 12.00.