Nasjonal Kasteklubb deltok denne helgen på ryddedugnad i Akerselva, og gjennomførte Kastekurs for kvinner på Holmendammen.

Det ene avhengig av det andre. Livet under vann er selvsagt viktig for alle oss som er glad i både fisking og kasting. Forsøpling skjer også i elver, vann og fjord. Nasjonal Kasteklubb samarbeider med Clean Coast Anglers – hvor ett av mange årlige innsatser er rydding i Akerselva, og fokus på ansvarlig sportsfiske.

Lørdag 6. mai var ryddedugnaden del av noe større – Hold Norge Rent arrangerte Byryddedagen 2023 – og hadde ryddedugnader i mange byer rundt om i hele landet. I Oslo var det svært mange organisasjoner som deltok – alle med stort hjerte for å rydde bort og motvirke til kasting av avfall i naturen. Vår nye banner “Kasteglede for alle!” fikk stor oppmerksomhet – den ene formen for kasting er som kjent edel, sunn og frisk, den andre formen noe vi alle jobber i mot!

Representanter fra Clean Coast Andlers, Fiskejenter, Oslomarkas Fiskeadministrasjon og Nasjonal Kasteklubb gjorde en innsats i elva og snakket med de mange som hadde tatt seg en bytur i vårsola.

Vi vet at mange av kasteklubbene jobber godt med rydding, kultivering og fiskestell – det setter vi pris på – det var meningsfullt å tilbringe dagen med venner som har kaste- og fiskeglede og ansvarlighet til felles!

To dager etter, ble kastekurs for kvinner gjennomført på Holmendammen – mandag 8. mai. Omlag 10 kursdeltakere fikk instruksjon av KastFlues Steinar Røstad, som også hadde med instruksjonshjelp fra Nils Øyvind Mæhle. Oslo Sportsfiskere stilte alle fasiliteter til disposisjon – og kursdeltakerne var en fin blanding av ferske og erfarne, unge og voksne.

Fiksejenters Selje Cathrine Oftebro skal ha stor applaus for å rekruttere kvinner til kursene våre. Flaks for Nasjonal Kasteklubb (NKK) at både Selje Cathrine Oftebro og Steinar Røstad også er styremedlemmer i NKK!

Steinar Røstad og Nils Øyvind Mæhle ønsker deltakerne velkommen!

Victoria fra Halden viste seg å kunne kaste meget godt fra før – har vi en kommende konkurransekaster her?

Geir Granli og Kirsten Lurås diskuterer teknikker, mens det kastes på bryggene og i anlegget!

Holmendammen rett før sola går ned.

Bli med på Dugnaden! – Takk til Hold Norge Rent og Clean Coast Anglers for en fin dag i sola!

Daglig leder i OFA Claus Hedeager, sammen med Ludvig og utsendinger fra Nasjonal Kasteklubb.

• Bli med i fellesskapet til Fiskejenter – se her.
  • Les mer om Clean Coast Anglers – her.
  • KastFlue kan du lese mer om her.
  • Hold Norge Rent finner du her.

Foto: Selje Cathrine Oftebro, CCA, Hold Norge Rent og Marius H. Johannessen