Vårt landslag i årets Spey-O-Rama; Tommy Aarkvisla, Anita Strand og Glenn Jacobsen gjør nå de siste forberedelser før konkurransen starter med kvalifisering i morgen, og finaler søndag.

Glenn Jacobsen måtte i dag kaste “kvalifisering for førstegangskastere” – dette er en slags opptaksprøve for de som besøker kastedammen for første gang, og her må man kun kaste 2 kast over 125 fot (37-38m), det var selvsagt “barneskirenn” for Glenn, som gav en oppvisning om hvor han kom fra. Alle våre gjør seg nå klare for det offisielle stevnet!

Rapportene fra treningene de siste dagene har gått i god kasting fra våre. Anita har imponert mest og har kastet lenger enn noen annen kvinne, 163 fot!

I Spey-O-Rama kastes konkurransen slik; Det kastes med 15 fot – kaster har 6 minutter kastetid, 3 forsøk på hvert kast; høyre og venstre snakeroll, høyre og venstre singel spey – 12 kast totalt.

Tommy Aarkvisla har vunnet Spey-O-Rama én gang tidligere, i 2015. Anita har 3. plass som sitt beste resultat, fra 2013, men ble i 2012 premiert for lengste kast i konkurransen.

For ordens skyld: våre deltar som hhv. regjerende verdensmester (Tommy), og sølvmedaljører fra fjorårets VM (Glenn og Anita – Anita regjerende verdensmester i 16ft). For spey-kastere har Spey-O-Rama en tilsvarende status som ICSFs Verdensmesterskap, og premie herfra vil nok sidestilles på peishylla.

The Golden Gate Angling & Casting Club, som er arrangørene av Spey-O-Rama, har en lang historie, og deres “Holmendammen” i Golden Gate Park i San Francisco er en lekestue for alle som elsker kastesporten! Se på alle de vakre bildene!

Vi ønsker Tommy, Anita og Glenn lykke til med konkurransene fra i morgen! Vi heier på dere, her hjemmefra!

Som en parentes: Vi har også nå mottatt signaler om at man her skal arrangere US Open i slutten av august. Forbundet har foreløpig ikke mottatt noen invitasjon, så vi må avvente for å få fullstendig oversikt over hvem, hva, hvordan dette kan bli.

Glenn og Tommy – og hele Team Norway før avreise fra Gardermoen!

Foto: Anita Strand og Tommy Aarkvila // Tekst: Marius H. Johannessen