Vi har gleden av å presentere vår andre foreleser på landslagssamlingen 29. februar-1. mars: Mathias Lilleheim.

Mathias Lilleheim – Mathias var ansatt på Olympiatoppen i årene 1989-2017, hvor han var fagkonsulent innen styrke, motorikk og stabilitet. Før dette var han landslagstrener i spydkast, og i en periode personlig trener for Trine Hattestad. Mathias var selv en spydkaster i Norgestoppen med sølv fra NM og flere friidrettslandskamper på merittlisten. Samtidig er Mathias mannen som revolusjonerte lengdekastingen i norsk casting. Han var vår landslagstrener i en årrekke, og har selv to VM-sølv og to VM-bronser i fluekasting. I sin tid på Olympiatoppen jobbet Mathis tett på utøvere som blant andre Suzanne Pettersen, Marit Bjørgen, Therese Johaug, bare for å nevne noen.

Mathias vil gjennomføre tre økter for oss på landslagssamlingen. Lørdag 29. februar vil han holde en forelesning, hvor temaet er funksjonell trening for å øke forutsetningene for å kunne utvikle effektive kasteteknikker. Dagen etter, søndag 1. mars, vil han ha to praktiske treningsøkter i Ekeberghallen. I den første økten vil Mathias gå igjennom generelle kasteprinsipper for lange kast. Her vil han ha fokus på rette linjer, og hvordan man kan trene for å bedre dette, samt hvordan man kan optimalisere linehastigheten. Den andre økten vil være en slags aktivitetsworkshop, hvor vi diskuterer ulike tilnærminger til lange fluekast. Her vil vi kaste, filme utførelsen, og diskutere teknikk.

På landslagssamlingen får vi også besøk av Frank Abrahamsen.

Frank Abrahamsen – Frank er i dag ansatt på Norges Idrettshøgskole, som seksjonsleder for coaching og psykologi. Abrahamsen tok sin dr. grad i 2007 på temaet prestasjonsangst i toppidrett. Frank har jobbet mye med anvendt idrettspsykologi, blant annet deltatt i fire OL og fire Paralympiske leker. Han har jobbet med landslagsutøvere fra de fleste idretter. Interesse er; hvordan skape gode miljøer for prestasjon, utvikling og trivsel på alle nivåer, anvendt og forskningsmessig.

Vi har bedt Frank om å holde et foredrag for oss om «Motivasjon, konsentrasjon og fokus». Både i treningssammenheng og i konkurranser er det mange mentale forhold som spiller inn, og påvirker utførelsen av et godt kast. Frank bruker eksempler fra mange idretter, og vil vise oss hvordan små detaljer kan utgjøre store forskjeller for den som vil prestere bedre.
Foto og biografi hentet fra www.nih.no

Landslagssamlingen lørdag 29. februar kombineres med avslutningen av årets 5#Cup, og NM innendørs i Ekeberghallen 1. mars. Samlingen er myntet spesielt på de som i løpet av 2020 skal representere Norge i landslagssammenheng i fluekasting og casting, men er åpen for alle våre medlemmer som ønsker å la seg inspirere. Vi anbefaler alle å komme! Samlingen åpner lørdag 29. februar kl. 12.00, og gjennomføres på Idrettens hus, Ullevål stadion.

Vi kommer til å presentere årets internasjonale terminliste – og forbundets landslagsopplegg for årets sesong. Samlingen vil vare til ca. kl. 18, og er gratis for alle våre medlemmer.

Øvrig program for samlingen vil bli presentert i ukene fremover.