NM i fluekasting 2022 ble gjennomført på Holmendammen denne helgen. Stevnet ble åpnet med applaus for Oslo Sportsfiskere som i år feirer sitt 90 års jubileum! Hele 36 kastere konkurrerte i de fire overhodeøvelsene i presisjon- og lengde, og det ble to flotte dager for kastesporten. Vi gratulerer alle de ferske Norgesmesterne – og ikke minst Martin Nøkleberg som vant Kongepokalen, i øvelseskombinasjonen ørret- og sjøørret lengde.

Norgesmestere i ørret presisjon ble Jan Vidar Josephsen (HS), Tone C. Martinsen (DS), Thorgeir Gustavsen (HV) og Mina Sæløen (DJ). Se full resultatliste under.

Stein Grønberg (sølv), Jan Vidar Josephsen (gull) og Vidar Sæløen (bronse) sikret full KJFF pall i presisjon for herrer.

Norgesmestere i ørret lengde ble Martin Nøkleberg (HS), Tone C. Martinsen (DS), Tor Erik Gjersøe (HV) og Anna Martinsen (DJ).

Anita Strand (sølv – inkludert blomster som takk for innsats i forbundsstyret), Tone C. Martinsen (gull) og Linda O. Brattekværne (bronse) – var pallen for damer i ørret lengde. Anita og Tone vant to gull og to sølv hver, og Tone stakk av med gull i sammenlagt. Linda vant fem bronser i løpet av NM-helgen.

Harald Ø. Jensen (sølv), Martin Nøkleberg (gull) og Kjetil B. Mathisen – som har vært et flott gjensyn i miljøet denne våren, vant bronse i ørret lengde.

Norgesmestere i sjøørret lengde var Bjørn Knutslid (HS), Anita Strand (DS), Tor Erik Gjersøe (HV) og Olea Sæløen (DJ).

Martin Nøkleberg (sølv), Bjørn Knutslid (gull) og Harald Ø. Jensen (bronse) – herrepalnlen i sjøørret lengde.

Juniorene kastet godt fra seg på Holmendammen. Medaljene ble godt fordelt – de ble Norgesmestere i junior alle tre! Anna Martinsen (t.v. Norgesmester i ørret lengde), Olea Sæløen (i midten Norgesmester i sjøørret- og laks lengde og sammenlagt), Mina Sæløen (t.h. Norgesmester i ørret presisjon). Gratulerer!

Veteran-pallen i sjøørret lengde – Nils Øyvind Mæhle, som gjorde et imponerende comeback i helgen, vant sølv i sjøørret lengde (men gikk av med seieren sammenlagt). Tor Erik Gjersøe gull i ørret- og sjøørret lengde. Åge Larsen bronse her i sjøørret.

Norgesmestere i laks lengde ble Anita Strand (DS), Eirik Hernes Larsen (HS), Nils Øyvind Mæhle (HV), Olea Sæløen (DJ).

Laks lenge – Steinar Røstad (sølv), Eirik H. Larsen (gull – som kastet over brygga, 60 meter i finalen) og Martin Nøkleberg (gull).

NM sammenlagt vant Martin Nøkleberg, Tone Martinsen, Nils Øyvind Mæhle og Olea Sæløen. Vi gratulerer!

I kampen om Kongepokalen var Martin Nøkleberg i en klasse for seg i år, med gull i ørret lengde og sølv i sjøørret lengde. De hardeste konkurrentene var Harald Ø. Jensen og Bjørn Knutslid med hhv. sølv og bronse (Harald) og 5. plass og gull (Bjørn) i øvelsene.

Vi takker Oslo Sportsfiskere for gjestfriheten, gode vafler og velsmakende kaffe, og ikke minst en svært hyggelig ramme, som Holmendammen alltid er. Takk til alle dommerne som benyttet anledningen til å finpusse formen mot VM i fluekasting!

Husk å følge wcflycasting2022 på instagram – der finner du også flere bilder fra NM-helgen!

Foto: Tom Robertsen

Tekst: Marius H. Johannessen