Det nasjonale spey-stevnet, som i helgen ble arrangert på Attjern i Hemsedal, ble en stor fest, med nye rekorder på rekke og rad. Geir Hansen og Anita Strand satte nye verdensrekorder både i 15ft og 16/18ft – Vidar Næss og Geir deler den nye verdensrekorden i poeng i 15ft – mens vinnerne på stevnet var hhv. Tommy Aarkvisla (15ft) og Jarle Strandberg (18ft). På kvinnesiden vant Anita begge øvelser. Øyvind Strand vant begge øvelser i veteranklassen, og satte samtidig ny norsk rekord på 18ft spey med 59m.

De nye verdensrekord lengdene lyder:

• Kvinner 15ft – 51,5m – Anita Strand / 16ft – 54,5m – Anita Strand
  • Menn 15ft – 65,5m Geir Hansen / 18ft – 77m Geir Hansen

Anita Strand satte i tillegg verdensrekord med 100 poeng (høyre + venstre) i 15ft (hvor det må nevnes at Anitas venstrekast var på rekordlange 48,5m). Geir Hansen og Vidar Næss kastet begge til 122 poeng (og deler med det verdensrekorden i poeng h+v i 15ft) Vi nevner også at Vidar Næss i denne kvalifiseringsrunden kastet hele 63m i venstrekast (som kanskje er det lengste kastet utført med venstre i 15ft noen gang?)

Personlige rekorder har vi ikke tall på – men de var mange! Attjern viste seg fra sin beste side, og vindforholdene var selvsagt veldige gode. På 16/18ft var det imidlertid noe utfordrende vind, og forholdene var tidvis noe forskjellig for kasterne.

Bildene: Vinner 18ft herrer Jarle Strandberg og (t.h.) alle medaljevinnere søndag; f.v. Tommy Aarkvisla, Jarle Strandberg, Geir Hansen, Marita Mårdalen, Anita Strand og Øyvind Strand.

Stevnevinnerne i herreklassen, ble Tommy Aarkvisla (15ft) og Jarle Strandberg (18ft). Verdensrekord er én ting, men disse gutta var best når det gjalt som mest – i finalen. Tommy Aarkvisla var eneste kaster over 60m i 15ft finalen (med sitt kast på 61,5m), men Jarle Strandberg var eneste kaster med to kast over 70m i 18ft finalen (72,5 og 70,5m). Velfortjente seiere!

Bildet: Marita F. Mårdalen nærmer seg Anita Strand – og kastet hhv. 45,5m i 15ft og 50m i 16ft som sine lengste kast. Foto: Anita Strand

Bildet: Attjern blir åsted også for NM i spey – 25.-26. september – kan du si nei takk til en helg her? Foto: Anita Strand

Tore Tiltnes (t.v.) koordinerte stevnet – med seg hadde han to lokale dommere – Henrik J. Thorset og Trond Grøthe – vi retter en ekstra stor applaus til dere som gjorde stevnet mulig! I tillegg må vi fremheve Jarle Strandberg – som gjør en kjempejobb for å holde spey-miljøet gang – ved å være primus motor for stevnegjennomføringen i Hemsedal, og Geir Hansen for god hjelp med baneleggingen! Tusen takk til dere!

I resultatlistene vil dere også se personlige rekorder fra Marita F. Mårdalen og Johnny Mårdalen, begge Rjukan & Tinn Fluefiskeklubb; fra Rune Brenna og Per Knudsen, begge Kristiansand JFF. Veteran Øysten Hveding, LSF, endte bak Øyvind Strand på 15ft lørdag, men det er ikke avgjort hvem som kommer til å stikke av med NM-gullet om tre uker – duellen mellom Øystein og Øyvind fortsetter – selv om Øyvind i helgen gikk seirende ut av generalprøven.

Bildene: Anita Strand, Øyvind Strand og Johnny og Marita Mårdalen. Foto: Tove Linnerud

Vi gratulerer alle vinnerne og Geir og Anita med de fantastiske verdensrekordene!

Alle resultater og kastelengder finner dere under.

Vi ønsker oss både flere kastere og publikum til NM i spey – som arrangeres samme sted – Attjern i Hemsedal helgen 25,-26. september – les mer og meld deg på her.

Komplette resultater:

Tekst: Marius H. Johannessen