Se alle resultater fra innendørs-NM i fluekasting og 5#Cupen sammenlagt her.

Vi gratulerer våre ferske Norgesmestere Anita Strand (ørret presisjon og sammenlagt); Frida Josephsen (ørret lengde); Vidar Sæløen (ørret presisjon); Kjetil Bertelsen (Ørret lengde); Stein Grønberg (sammenlagt) og Tor Erik Gjersøe (3 gull i veteranklassen).

For de som enda ikke har sett tv-sendingen på NRK – se her. (eller klikk på bildet).

Se også reportasje om Anita Strand fra NRKs oppsummering av NM-veka her.

Årets innendørs-NM i fluekasting ble en stor fest for alle oss som har kastesporten i hjertet! Vi takker NRK for fantastisk dekning av vårt arrangement! Vi takker også spesielt Jarle Strandberg for helt nydelig jobb som kommentator, Steinar Røstad og Geir Hansen for å stille opp i reportasjer i forkant av NM.

Takk til alle som bidro med frivillig innsats (det var mange!) – til dommerne Gunnar Thompson, Ronny Stavsholt, Ole Robertsen og Erling Kjørkleiv! Tusen takk til Norsk Hydro, AssistCo & Hummel og Bergen Maritime som var med som samarbeidspartnere for arrangementet!

Kjetil Bertelsen vant NM-gull i ørret lengde. Foto: Tove Lise Mossestad

I ørret lengde vant Kjetil Bertelsen, Sandnes FC, med lengste kast 36,17m, foran Bjørn Knutslid, Grenland Sportsfiskere (35,36m) og Trond Askildsen, SFC (34,63). I dameklassen var det Frida Josephsen, KJFF, som vant foran Anita Strand, Ramnes Sportsfiskere (29,49m og 29,36m) og Marita Mårdalen, Rjukan & Tinn FFK (24,17m). I veteranklassen var Tor Erik Gjersøe, KJFF best med 33,65m, foran Thorgeir Gustavsen, Drammen Sportsfiskere og Helge Gustavsen, Begna FCK.

I ørret presisjon var det svært spennende i herrefinalen – Vidar Sæløen, KJFF slo til i stevnet hvor det gjaldt som mest og vant NM-tittelen, foran Gard Thompson, begge 74 poeng i finalen, men Vidar 5 sekunder raskere til å avlevere kastene. På bronseplass Jan Vidar Josephsen med 72 poeng i finalen. I dameklassen satt Anita Strand ny norsk rekord i finalen med sitt kast på 68 poeng. Gratulerer. Frida Josephsen kastet 42 poeng på sølvplass foran Linda O. Brattekværne, Nasjonal Kasteklubb (26 poeng i finalen, etter 49 poeng innledende). I veteranklassen samme stilling som i lengde; Tor Erik Gjersøe (62 poeng), foran Thorgeir Gustavsen (45 poeng) og Helge Gustavsen (37 poeng).

Sammenlagt vant Stein Grønberg, KJFF; Anita Strand, Ramnes SF og Tor Erik Gjersøe, KJFF. Sølv til Jan Vidar Josephsen; Frida Josephsen og Thorgeir Gustavsen, og bronse til Gard Thompson, KJFF, Linda O. Brattekværne, NKK og Helge Gustavsen, Begna FCK. Vi gratulerer alle sammen!

Erling Kjørkleiv dømmer og Anita Strand kaster – vi gratulerer Anita med ny norsk rekord i ørret presisjon! Foto: Tove Lise Mossestad

Lengdebanen med reporter Hans Henrik Bårtvedt i tweed-dress rapporterer på tv. T.h. Bjørn Knutslid kaster til sølv i ørret lengde, og Tor Erik Gjersø gjør seg klar bak i bildet. Foto: Terje Christiansen

Resultater fra NM i Bergen:

Steinar og Linda med KastFlue på ryggen. T.h. oversikt over standplass ørret lengde. Foto: Terje Christiansen og Tove Lise Mossestad

Thorgeir Gustavsen, Tor Erik Gjersøe og Helge Gustavsen – våre gode veterankastere! Foto: Marius H. Johannessen

5#Cupen sammenlagt 2021/2022

Vi har gjennomført fem stevner i årets 5#Cup – sammenlagtlistene finner du under her.

Vi gratulerer Sammenlagtvinnerne; Stein Grønberg, Anita Strand og Thorgeir Gustavsen! 5#Cup-kruset venter dere ved neste anledning. I ørret presisjon har vi samme trio på topp, og i ørret lengde; Kjetil Bertelsen, Anita Strand og Thorgeir Gustavsen. Vi gratulerer. Se alle listene her.

5#Cupen sammenlagt ørret presisjon – se her.

5#Cupen sammenlagt ørret lengde – se her.

5#Cupen sammenlagt sammenlagt – se her.

De tre beste resultat fra årets 5#cup gjelder. Vi gjør oppmerksom på at sammenlagt er utregnet på poengsum, og ikke plasseringspoeng – lik slik vi har regnet ut sammenlagtvinner de tre siste sesongene.

*Vi beklager også tidligere regnefeil i listene. De som var berørt av dette er kontaktet.

Oppdatert ranking

Her finner du oppdatert ranking i fluekasting (pr. 28.03.22) – se her.

GULL til NRK Sporten – tusen takk til Andreas Sommerseth og Kaj T. Pedersen i NRK som gjorde dette mulig! Foto: Marius H. Johannessen