Både Thorgeir Gustavsen og Steinar Røstad, bildet, ble valgt inn i spennende verv i ICSF denne helgen.

ICSFs kongress og generalforsamling ble gjennomført i Vicenza, Italia, 24.-25. november. ICSF får nå helt nytt presidentskap; Alena Kläuser, fra Østerrike, blir forbundets første kvinnelige president, mens Jan Bombera, Tsjekkia, ble valgt som ny generalsekretær. Vi kan også konstatere at vi de neste årene skal få være med å forme den internasjonale kastesporten; Thorgeir Gustavsen ble valgt som 1. visepresident, og skal også lede utdanningskomiteen. Steinar Røstad ble valgt som leder i Flycasting commission, og ble også valgt som medlem både i valgkomiteen og i en ny spennende utviklingskomité som skal arbeide for å utvikle casting og fluekasting – kastesporten som helhet fremover.

Det nye styret i ICSF: F. v. Karol Sapigorski (POL, styremedlem),  Ing. Jan Meszaros (SLO, styremedlem), Lars-Erik Ericsson (SWE, styremedlem), Alena Kläusler (AUT, president), Linnea Morild (SWE, kasserer), Wolfgang Feige-Lorenz (GER, 2. visepresident), Dr. Juray Meszaros (SLO, styremedlem) og Thorgeir Gustavsen (NOR, 1. visepresident).

Den norske delegasjonen: Thorgeir Gustavsen, Terje Slydahl, Marius H. Johannessen og Steinar Røstad.

Det ble en travel helg for NCFs representanter. NCFs president Terje Slydahl var representant, mens også teamet for øvrig var alle på talelisten, og bidro aktivt i forhandlingene. Steinar Røstad var fra NCF foreslått som styremedlem, men én av mange endringer i ICSFs lover, var endringer i styresammensetning – styret ble redusert fra 11 til 9 medlemmer, og med åtte kandidater for kun fire styremedlemsplasser ble det en krevende valgkamp. Det var også uklarheter i valgprosessen som gjorde det hele vanskelig. Dette har vi nå tro på vil bli bedre med ny valgkomité på plass. Et viktig arbeid fremover blir også å sikre at styret i fremtiden vil ha flere representanter med bakgrunn i fluekasting. Det tror vi vil være utfyllende, og spennende for kastesporten som helhet.

Bildet t.v. Steinar har kommentarer under forhandlingene, og T.h. Dr. Josef Dolezal mottar hederstegn for sin innsats for kastesporten. Både Kurt Klamet (t.v.) og Josef Dolezal (i midten) har sittet som hhv. president og generalsekretær i ICSF de siste 17 år, og fikk begge sin takk for innsatsen, da de gikk ut av sine verv på denne generalforsamlingen.

Det svenske castingforbundet presenterte planene for Junior-VM i casting og VM i fluekasting i Sverige neste år. VM i fluekasting skal gjennomføres i Åhus 19.-25. august 2024. Mer informasjon vil etterhvert komme på nyopprettet nettside flugkastar-vm2024/castingsport.se . Vi gleder oss også til å få mer informasjon om Junior-VM i casting, som er åpent for kastere opp til U23, og hvor det etter planen også skal inkluderes 1-2 fluekasting-øvelser. Junior-VM arrangeres i Ulricehamn, 10.-14. juli 2024, og vil også få en egen nettside. Terminlisten for World-cupen i casting, hvor noen stevner nå også har fluekasting på programmet, ble satt for 2024. Vi vil publisere denne terminlisten så snart vi får denne tilsendt fra ICSF.

Det ble også vedtatt mange og gode endringer i det internasjonale konkurransereglementet i fluekasting. De kanskje viktigste endringene var; at det nå kreves 8 deltagere fra min 3 land i veteranklassen for å dele ut en tittel; i ørret lengde er det nå spesifisert at løkke kan kuttes i front, ikke bak. Dette for å prøve å sikre at linen ikke kuttes for lettere å skyte mer i medvind; I overhode lengde øvelser, blir kastetiden nå i to omganger, som vi har gjort i Norge de siste år; Og i spey; det er nå satt 1 min. mellom kastere (tid for forberedelse). Vi vil publisere fullstendig og oppdatert reglement så snart det foreligger fra ICSF.

Mange og gode forslag fra det svenske castingforbundet ble vedtatt. Blant annet å igangsette flere strategiske prosesser, som har til hensikt å ruste kastesporten for fremtiden og gjøre den mer attraktiv for både utøvere og publikum. La oss håpe dette blir fulgt opp av det nyvalgte styret.

Når ICSF publiserer protokoller og informasjon fra GA, vil link til dette publiseres her.

Alle representanter på ICSF kongress og generalforsamling. Foto: ICSF.

Tekst: Marius H. Johannessen