Kristoffer Olstad fra Lillehammer Sportsfiskerforening og Harald Økern Jensen, Oslo Sportsfiskere, dominerte i det nasjonale stevnet i casting på Lillehammer i helgen. Olstad vant sammenlagt, mens Økern Jensen viste klasse i lengdeøvelsene med fluestang og vant også haspel presisjon

Åtte kastere fra tre klubber deltok i det nasjonale castingstevnet på Lillehammer søndag 18. oktober, som også var klubbmesterskap i Lillehammer Sportsfiskerforening. Det var strålende sol, men sur vind fra nordvest som økte i styrke utover dagen. Forholdene var derfor ganske krevende i presisjonsøvelsene. Dagens sterkeste resultat var 92 poeng i haspel Arenberg, som arrangørklubbens Kristoffer Olstad klarte under meget krevende forhold med kastevinder. Harald Økern Jensen med 76 poeng ble nr. 2, og Hans Petter Aas tok 3. plassen med 74 poeng.

Første øvelse var flue presisjon, og i den øvelsen ble det oppnådd jevnt gode resultater. Hans Petter Aas vant med 80 poeng, mens klubbkameratene Kristoffer Olstad og Trond Knapp Haraldsen oppnådde 75 poeng. I omkastet ble det 70 poeng til Olstad og 55 poeng til Haraldsen.

Bildet: Oppvarming i haspel presisjon, fra venstre Per Martin Johansen, Kristoffer Olstad, Trygve Reistad og Harald Økern Jensen.

Harald Økern Jensen klarte 60 poeng i haspel presisjon og var den eneste som behersket vindforholdene noenlunde med lang pendel. Kristoffer Olstad og Per Øivind Ask traff på halvparten av kastene, og i omkastet klarte Olstad å legge på til 60 poeng mens Ask bare klarte 40 poeng.

Ask tok seieren i sin favorittøvelse rulle presisjon med 50 poeng. Olstad hadde et treff mindre enn Ask og Haraldsen ytterligere et treff mindre enn Olstad.

Det blåste ganske bra under lengdeøvelsene med fluestang. Som ventet vartet Økern Jensen opp med lange og gode kast. I flue enhånds lengde ble hans lengste kast målt til 67,94 meter og med tohånds stanga landet flua på 74,88 meter. Det endte selvfølgelig med seier til Økern Jensen i begge øvelsene. Olstad kom ikke fullt så langt, men 57,28 meter med enhånds stanga og 66,68 meter med tohånds stang ga 2. plass i begge øvelsene. Per Martin Johansen ble nr. 3 i begge øvelsene. Han leverte et kast på 51,56 meter med enhånds stang, og 53,90 meter med tohånds stang. Sistnevnte resultat var debut i konkurranse i den øvelsen.

Selv om Økern Jensen vant tre øvelser, var det Olstad som oppnådde beste poengsum sammenlagt av alle øvelser det ble konkurrert i. Olstad fikk også gavepremien fra Rustadstuen Sport, som var oppsatt i kombinasjonen av de fire presisjonsøvelsene. Økern Jensen vant sammenlagt for beste resultat sammenlagt i flueøvelsene.

Se alle resultatene fra stevnet her.

Tekst og foto: Trond Knapp Haraldsen