NCF inviterer herved til to nye webinar med temaet kasteteknikk. Velg den dato som passer best for deg – tirsdag 19.05 eller onsdag 20.05.

De to webinarene passer perfekt for alle de som vil finpusse sin kasteteknikk. Hovedfokuset vil ligge på kast for øvelsene ørret lengde, sjøørret lengde og laks lengde.

• Hva er suksessfaktorene for å kaste langt?
  • Hvorfor kaster noen lengere enn andre?
  • Hvordan kan du finne din egen kastestil – basert på de mest effektive prinsippene for å kaste langt?

Webinaret gjennomføres digitalt via Teams, og innledes med en introduksjon til temaet ved Mathias Lilleheim.

Deretter vil hver deltaker få mulighet til å få analysert sin egen teknikk, ved å sende inn video før seminaret. Her får du skreddersydde tips og veiledning til hvordan du kan forbedre dine egne kast.

Det legges opp til at alle deltakerne på webinaret deltar aktivt og deler av sin erfaring. Alle ser alles videoer og er med på å gi tilbakemelding. Her kan vi lære av hverandre!

Forberedelse til deltakele: Deltakerne filmer selv sine egne kast – i valgfri overhode øvelse. Filmen(e) kan lages med egen mobiltelefon. Avstanden til kamera bør være slik at man ser hele kroppen på filmen, i tillegg til mesteparten av stangen både i baksleng og frasleng og det er viktig at vi ser hele bevegelsesmønsteret. Film gjerne kast både fra siden og forfra eller bakfra. Når du filmer fra siden må vi se hele kasteren, i tillegg til mesteparten av stangen både i baksleng og framsleng. Når du filmer forfra eller bakfra bør du ha kamera så nært inntil kastretningen som mulig, slik at vi kan avdekke eventuelle vridninger. Hvis du har mulighet til det, så film gjerne også noen kast i slow motion-modus. Det er viktig at deltaker selv redigerer filmklippet, slik at det bare er filmklipp av selve kastet som sendes inn.

Filmene sendes inn til mathias.lilleheim@gmail.com (helst via wetransfer.com) og gs@castingforbundet.no innen fredag 15. mai.

Alle påmeldte deltakere vil i forkant av webinaret motta e-post med invitasjon til teams-møtet.

Webinarene arrangeres tirsdag 19. mai og onsdag 20. mai, kl. 19-20.30

• Meld deg på webinaret tirsdag 19. mai her.
  • Meld deg på webinaret onsdag 20. mai her.

Begge webinarene er gratis, og vi har 8 plasser på hver.

Om Mathias: Mathias Lilleheim var ansatt på Olympiatoppen i årene 1989-2017, hvor han var fagkonsulent innen styrke, motorikk og stabilitet. Før dette var han landslagstrener i spydkast, og i en periode personlig trener for Trine Hattestad. Mathias var selv en spydkaster i Norgestoppen med sølv i NM og flere friidrettslandskamper for Norge på merittlisten. Samtidig er Mathias mannen som revolusjonerte lengdekastingen i norsk casting. Han var NCFs landslagstrener i en årrekke, og har selv to VM-sølv og to VM-bronser i fluekasting. I sin tid på Olympiatoppen jobbet Mathias tett på utøvere som blant andre Suzanne Pettersen, Marit Bjørgen og Therese Johaug, for å nevne noen.

Illustrasjonsbildet er tatt av Christopher Martinsen