Landets beste kastere delte Skien Fritidspark med landets beste boksere lørdag 8. februar, i alle fall “unge boksere”, da det var Rekruttmesterskap i regi av Norges Bokseforbund vegg i vegg med vårt fjerde 5#Cup stevne denne vinteren. Boksing er som kjent “idretten som treffer”, men med all respekt, kasterne våre var svært presise og traff godt denne dagen – det kunne vært god underholdning å sendt noen av våre inn i bokseringen for å avgjøre hvilken idrett som treffer best!

Helt sikkert var det at alt lå godt til rette. Grenland Sportsfiskere, med Terje Christiansen i spissen hadde et stort team med seg, som gjennomførte et knirkefritt arrangement. Skien Fritidspark var passelig oppvarmet, og stemningen god. 24 deltakere hadde tatt turen til Skien, og det var lagt opp både til fluekasting og casting på programmet.

I ørret presisjon var det hovedsakelig rød pall; for herrer, tre ganger Kristiansand JFF på pallen. Gard Thompson best, denne gangen foran Stein Grønberg og Trond Nøkleberg. I dameklassen Frida Josephsen foran Christine Josephsen, begge KJFF, før vi får første ikke røde; Anita Strand. To kuriosa fra kvinnenes presisjonsøvelse: Frida Josephsen satt ny personlig rekord, kastet 60 poeng (på 3.10), og kunne med det også feire at hun slo sin egen far, Jan Vidar Josephsen, som denne gang måtte ta til takke med en femte plass – 60 poeng på tiden 3.54. I kvinneklassen debuterte også Kristin Aursland Andersen, fra vår nystiftede klubb Rjukan og Tinn Fluefiskeforening. Moro å ha med deltakere fra Rjukan, vi gratulerer Kristin med en god debut!

I klassen kvinner junior kaster Viktoria Sæløen, KJFF, som eneste utøver i denne klassen. Viktoria kaster godt, og snart ser vi vel henne med i kvinneklassen? I veteranklassen var det forventninger til Thorgeir Gustavsens comeback, hadde han glemt gamle kunster? Neida, Thorgeir, DS, kastet presist 50 poeng på 3.30 og vant veteranklassen, foran Tor Erik Gjersøe, KJFF, og Øyvind Strand, TFFK.

Bilde: t.v. Viktoria Sæløen, t.h. Kristin Aursland Andersen, R&TFFF, sammen med Jan Vidar Josephsen. Under fra v. Helge Gustavsen og Helge Lynnæs med supportere, og Trond K. Haraldsen kaster flue presisjon. Foto: Terje Christiansen.

I ørret lengde var det Sandnes store sønn, Kjetil Bertilsen som kastet lengst 36,67 og 35,89. Om det ikke var tillatt med knock out i Rekrutteringsmesterskapet i nabohallen, så slo Kjetil hardt inne hos oss. Stein Grønberg på sølvplass kastet 34,19 og 34,00. Pluss minus to meter er jo nærmest knock-out. Jan Vidar Josephsen rett bak Stein kastet 34,12 og 33,75. I kvinneklassen kastet Anita Strand, TFFK, 29,84 som lengste kast (29,10 som nest lengste). Hun slo dermed Frida Josephsen på sølvplass og Kristine Josephsen på bronseplass. Viktoria Sæløen kastet 22,20 og 21,70 i juniorklassen, og sikret selvsagt nytt gull til KJFF. I veteranklassen var det Tor Erik Gjersøe som var best med sine kast på 34,80 og 34,80, som hadde gitt sølv også i seniorklassen. Thorgeir Gustavsen og Helge Gustavsen på sølv- og bronseplass.

Sammenlagt i 5#Cupen kunne Gard Thompson smile bredest, etter å ha slått Stein Grønberg med 0,04 poeng. Snakk om små marginer! Stein er imidlertid en gentleman, og gratulerte Gard med seieren. Steinar Røstad, TFFK, sikret seg bronsen sammenlagt. I kvinneklassen var rekkefølgen gull til Frida Josephsen, sølv til Christine Josephsen og bronse til Anita Strand. Viktoria Sæløen, gull sammenlagt junior, sto sammen med Frida på toppen av pallen. I veteranklassen gikk gullet til Tor Erik Gjersøe, sølvet til Thorgeir Gustavsen og bronsen til Øyvind Strand.

I castingøvelsen flue presisjon, konkurrerte man i åpen klasse. Thorgeir Gustavsen vant med 95 poeng foran Gard Thompson (85 poeng), og Trond K. Haraldsen (70 poeng). Kristoffer Olstad, klubbkamerat med Trond i Lillehammer Sportsfiskeforening, kom på plassen bak med pallen med 60 poeng. I haspel arenberg viste Stein Grønberg hva han er laget av, å vant med 88 poeng, foran Trond K. Haraldsen 86 poeng og Christine Josepsen 80 poeng.

Se alle resultatene fra ørret presisjon og ørret lengde her.

Se alle resultatene fra flue presisjon og haspel arenberg her.

Se siste oppdatert ranking (pr. 19.02.2020) her.

Se pallbilder på vår facebokkside her: