På NM-helgens siste dag kom sola frem på Burudvann. I solskinnet var det Anita Strand og Geir Hansen som ble Norgesmestere i hhv. 16- og 18 ft spey. Veteran-norgesmester ble Øystein A. Hveding, som også satte ny norsk veteranrekord da han kastet 53,5 m. Vi gratulerer Anita, Geir og Øystein som Norgesmestere i 16/18 ft spey i 2019.

Dagen startet med to kvalifiseringsrunder for alle de tre klassene, og alle utøverne som deltok i gårsdagens 15,1 ft spey, deltok også i dagens øvelse. Det var nærmest vindstille på Burudvann i dag, så utøverne kastet sine lengder på pur-teknikk. La oss starte denne oppsummeringen av dagen med å først ta for oss herreklassen; De vindstille forholdene gjorde at vi ikke fikk se så mange kast over 60 meter i dag. De kast som tilhørte denne eksklusive kategorien i dagens konkurranse, ble derfor ekstra minneverdige. De tre som klarte å passere 60 meters merket var da også blant de fire beste kasterne da medaljene skulle deles ut. Jarle Strandberg var én av dem. Jarle var beste kaster etter kvalifiseringsrundene, men det etter en meget tett duell med gårsdagens Norgesmester i 15 ft spey, Tommy Aarkvisla. Etter en litt skuffende første runde for dem begge, men kanskje mest for Tommy, hevet disse to seg betydelig i den siste kvalifiseringsrunden. Begge kastet 62 og 60 m, som sine to beste kast. Jarle var knepent foran med 59,5 m, mot 55 m, i sitt tredje beste kast. Jarle var med det den som skulle sist ut i herrenes finalerunde. Jarle og Tommy fikk følge med Geir Hansen, som var den tredje, og siste, kasteren i dag som maktet å kaste over 60 m. Det skulle imidlertid være ett kast til, som burde vært i denne kategorien. Det tilhørte Vidar Næss, og skulle føre til at det ble han som kapret sølvmedaljen i øvelsen. Vidars finalekast på 58,5 m så lenge ut til å holde helt inn, men den første i finalen som var god nok til å utfordre Vidar, var Tommy Aarkvisla. Tommy kopierte Vidars lengde i sitt lengste kast. Tommy og Vidar kastet like langt også i andre lengstet, men Vidar var halvmeteren lengre i sitt tredje lengste kast! Utrolig jevnt, og svært spennende! Vidar tok dermed sølvet, og henviste Tommy til bronseplass. Gullet var det imidlertid ingen tvil om hvem som skulle ha, for den teknisk mest slepne kaster i dag var Geir Hansen. Geir var den eneste som kastet 60 m i finalen, og han ble dermed Norgesmester i 18 ft spey. Gullet er nå på vei med hjem til Bergen. Vi gratulerer!

Bildet: Gull, sølv og bronse i herrenes 18 ft spey; Tommy Aarkvisla (bronse), Geir Hansen (gull) og Vidar Næss (sølv).

I dameklassen var Anita Strand fortsatt like suveren, og gjennom de to rundene a seks minutter som damene kastet, var Anita best hele veien. Men; Marita som hadde med seg en hel Rjukan-delegasjon som heiagjeng, kastet fint også i dag, og gav Anita verdig konkurranse. Neste år skal Anita passe seg! Anita kastet 45,5 m som sitt lengste, mens Marita landet sitt beste kast på 39 m. Vi gratulerer Anita som Norgesmester i 16 ft spey!

Bildet: Norges beste damer i 16 ft spey: Anita M. Strand og Marita F. Mårdalen.

I veteranklassen har Øyvind T. Strand innehatt norgesrekorden i 18 ft spey i omlag to uker, siden han kastet 49,5 m i Nordisk mesterskap. Det likte tydeligvis Øystein A. Hveding dårlig, og Lillehammer-kasteren måket ut et kast på 53,5 m og norgesrekorden er herved hans. Det ble selvsagt veteranklassens lengste kast, og vi gratulerer Øystein A. Hveding som årets veteran-norgesmester i 18 ft spey.

Bildet: Veteran-Norgesmester Øystein A. Hveding og sølvmedaljevinner Øyvind T. Strand.

Da vi rundet av Norgesmesterskapet i solskinnet var vi sikre på at det hadde vært et flott NM! Etter premieutdelingen fikk John Einar Enger, Viggo Kristiansen, Tore Tiltnes, Anita Strand (og en fornøyd ansatt på forbundskontoret) fortjent applaus for innsatsen i arbeidet med årets mesterskap. Vi gleder oss allerede til neste NM!

Resultater fra herrenes finale i 18 ft spey:

1. Geir Hansen, BCK – 60 m (59 m)
  2. Vidar Næss, TFFK – 58,5 m (57 m – 56 m)
  3. Tommy Aarkvisla, TFFK – 58,5 m (57 m – 54,5 m)
  4. Jarle Strandberg, TFFK – 57 m (53,5 m)
  5. Eirik H. Larsen, VBSF – 56 m (56 m)
  6. Harald Ø. Jensen, OS – 51,5 m (48,5 m)

Resultater fra damens 16 ft spey:

1. Anita M. Strand, TFFK – 45,5 m (45 m) (Nest beste runde: 44 m – 44 m)
  2. Marita F. Mårdalen, TFFK – 39 m (35,5 m) (Nest beste runde: 34 m – 32,5 m)

Resultater fra veteranenes 18 ft spey:

1. Øystein A. Hveding, LSF – 53,5 m (52 m) (Nest beste runde: 51,5 m – 49 m)