De siste ukene har vi vært opptatt med VM i casting og Nordisk i fluekasting, men i disse tider gjennomføres det også klubbmesterskap rundt om i landet. Oslo sportsfiskere gjennomførte sitt i går (17.09), og NCF besøkte Holmendammen for anledningen.

De fleste lesere her på NCFs nettside har sikkert besøkt «dammen», der den ligger nedenfor Holmenkollåsen og med utsikt opp på Holmenkollbakken. Det nye klubbhuset, som ble bygget for om lag ti år siden er klubbens møteplass. I tillegg til vaffellukta, oser det av historie her. Her er det fiskebilder på veggene, og bokhylla er fylt opp med rikelig av sportsfiskerlitteratur. – I storhetstiden var vi om lag 2500 medlemmer i klubben, nå teller vi rundt 240, og om lag 50 av disse er kastere i castinggruppa, forteller Geir Granli, nåværende formann i klubben og leder av castinggruppa. Det er klubbkveld her hver tirsdag, men medlemmene bruker lokalet og dammen hele tiden. Særlig i helgene er det trangt om plassene på bryggene. I kveld skal det gjennomføres klubbmesterskap i fluekasting. Geir har lagt ut ringer og funnet frem målebåndet, det skal kastes ørret presisjon og ørret lengde. Det hele er ganske avslappet, alle som vil kan være med, og det ser ikke ut som at noen her er preget av prestasjonsangst. Det er god stemning på brygga. Geir Granli gjør seg klar som første kaster i presisjon.

Bilde til venstre; Åge Larsen gjør seg klar på brygga, til venstre Tore Austang som tar opp presisjonsringene.

Oslo sportsfiskere har lange og stolte tradisjoner, og har helt siden klubben ble stiftet i 1932 gitt instruksjon og veiledning til alle som vil lære seg sportsfiskerferdigheter. -Vi har nå rundt 70 kurs i løpet av sesongen, forteller Granli, alt fra fluebinderkurs til mer praktisk rettet fiskekurs, og ulike kastekurs. -I april-mai hvert år arrangerer vi fluekasterkurs, over tre kurshelger. Vi åpner gjerne påmeldingen for 25 deltakere, men vi må ofte ta inn over 30 deltakere hver helg. Geir forteller at de heller ikke trenger å markedsføre kursene, de «selger» seg selv. Det er imidlertid ikke så mange av kursdeltakerne som blir medlem i klubben. -Det er veldig mange vi ikke ser igjen, men vi tror jo at de bruker det de har lært i fiske, men vi skulle gjerne sett at flere skulle bli medlemmer i klubben også etter kursene. -De burde kommet hit for å lære mer, fortsetter Granli, for fluekasting handler om trening, trening og trening. Du må fortsette å kaste, for å få progresjon i kastingen. -Her i klubben lærer vi av hverandre og inspirerer hverandre, sånn blir vi bedre kastere og fiskere. Tore Austang er klubbens kasserer, og forteller at de har fått inn flere 30 åringer i år. -Det er flott å få dem tilbake, mange av dem har jo kastet tidligere, men hatt en pause. Også arrangerte vi barne- og ungdomskurs i år. Det var gøy, de unge var interessert i alt, og ikke redde for å spørre om alt mulig. Vi vil gjenta det til neste år.

Klubbmesterskapet fortsetter, ute på brygga står Terje Nilsen, Åge Larsen, Simen Corneliussen og sist ut er Viggo Kristiansen. Det blir to bom før han sikrer seg den første tre poenger’n. -Det viktigste her er det sosiale aspektet, forteller Geir. Som fremhever alle turene som klubben arrangerer. Vi har arrangert flere turer i år. Sjøørrettur til Sverige, i tillegg til faste turer i Oslofjorden. -Vi var en uke på Hardangervidda og vi har vært på laksetur til Orkla. Nå står ganske snart Harrtur til Koppang på programmet. Flere deltok også på NM i fluefiske. Geir selv lå på andre plass etter første dag, men fikk ingen fisk på dag 2, og falt ned til 11. plass på resultatlista.

Bilde til venstre; Formann i Oslo sportsfiskere, Geir Granli, som ble årets klubbmester i OS, og til høyre dommer for klubbmesterskapet, Peter Bonne.

Det kastes ørret lengde nå. Åge Larsen kaster 28 m, og det er et godt kast i det mot-trekket som vinden skaper inn mot brygga nå. Geir Granli kaster likevel 28,5, en halv meter lenger enn Åge. Geir smiler, og forteller at han har tradisjon på å kaste en halv meter lenger enn Åge… Klubbmesterskapet fikk en ny pokal for 10 år siden da tidligere leder, Jan Johnsen, skjenket klubben ett tinnkrus for klubbmesterskapene – derfor kastes det nå om «Johnsens pokal». Det blir Geir Granli som vinner presisjonsøvelsen med 42 poeng på 3:48. Han vinner også ørret lengde med sine 28,5 m (28 m som nest lengste). Det blir derfor enkelt å kåre sammenlagtvinneren i år. Vi gratulerer Geir Granli som Oslo sportsfiskeres klubbmester i 2019, og vinner av «Johnsens pokal».

De var ikke så mange deltakere på klubbmesterskapet i år, men alle var enige om at de bør legge ut ringene oftere. -Vi burde kastet mer presisjon på ringer, mener Simen Corneliussen, vi burde få til det selv om det ofte er trangt om plassen på brygga. I det hele tatt er det nok mindre konkurransekasting på Holmendammen nå, enn det har vært tidligere. Det ble gjennomført Norges-cup i fluekasting her i mai, men da måtte man hente inn forsterkninger for det tekniske på arrangørsiden. Men, det var mange i klubben som stilte opp. Det er ønske om å få til ting på Holmendammen. Geir Granli forteller at de har tenkt å se på mulighet for å utbedre dammen slik at man etter hvert kan kaste speyøvelser her, og de har planer om også å invitere rullestolbrukere til brygga, da kasteøvelsene må egne seg godt som paraidrett. Det er tydelig at det er stor entusiasme på brygga, som det alltid har vært. Det begynner å bli kaldt der vi står utenfor klubbhuset, og på tide å dra hjemover. Vi takker for et hyggelig besøk og et fint klubbmesterskap!

Følg Oslo sportsfiskere på deres nettside her eller på deres facebookside her.