Drammens Sportsfiskeres castinggruppe gjennomførte i går kveld sitt årsmøte, samtidig som de feiret sitt 60 års jubileum. Kastesporten har alltid hatt en sentral plass i Drammens Sportsfiskere, som ble stiftet i 1935, og hvor foreningens castinggruppe ble stiftet 22. januar 1960. Dette ble markert med et flott jubileumsarrangement onsdag kveld, hvor ett av høydepunktene var Per Øivind Asks (bildet) presentasjon av boken han har skrevet; “Kastesporten i Drammens Sportsfiskere – Årene fra 1937 til 1960”, som beskriver årene før og opptakten til at castinggruppa ble etablert.

Det ble tydelig for alle oss som var tilstede på jubileumsarrangementet, at castinggruppa gjennom sine 60 års levetid, har satt sine tydelige spor hos svært mange sportsfiskere i Drammen. Til jubileumsarrangementet hadde leder Jan Ivar Larsen, og spesielt Per Øivind Ask, funnet frem gruppas stiftelsesprotokoll, medaljer og andre historiske gjenstander som var utstilt for anledningen. Per Øivind har i lengere tid samlet stoff til boken som samler historien om kastesporten i Drammen før 1960. Her er det artikler fra lokalaviser, fra klubbens eget medlemsorgan; “Sportsfisker’n”, og ikke minst har han samlet alle beretninger fra kasteutvalget, som oppsto i årene etter krigen. Boken er illustrert med historiske bilder, og Asks egne utfyllende kommentarer. I tillegg til denne boken, har man satt sammen en billedbok, som samler gode klubbminner fra 1960 og frem til i dag. Det er lagt ned et betydelig arbeid for å samle stoffet, og det er bare å gratulere Per Øivind og castinggruppen med et svært vellykket resultat.

Bildene: t.v. deltakerne på DS castinggruppes årsmøte, Leder Jan Ivar Larsen, som overrekkes en jubileumsgave fra NCFs generalsekretær Marius H. Johannessen (kvikklunsj nok for hele sesongen), samt en medalje brukt av DS castinggruppe.

Å ta vare på sin egen historie, er ikke minst viktig for å bygge en klubbkultur som står rustet for fremtiden. Derfor var det passende å markere jubileet med gjennomføring av gruppens årsmøte. Castinggruppa i DS har hatt en periode med noe lavere aktivitet enn tidligere, grunnet sykdom hos flere sentrale ildsjeler i klubben. Derfor var det flott at man nå har laget tilbake på Sølvfastøya, og kunne se fremover med ønske om økt aktivitet i sesongen som kommer. Tidligere generalsekretær i NCF, Thorgeir Gustavsen, har som kjent flyttet til Danmark, sammen med sin Ann, og DS klubbmesterskap flyttes derfor sommeren 2020 til Danmark. Ellers sikter man inn NM og Nordisk mesterskap i casting i august, som et av årets høydepunkter. Jan Ivar Larsen ble gjenvalgt som leder, og han får med seg et erfarent styre, som kjenner klubben godt. Vi gratulerer.

Jubileumsgaven fra hovedforeningen, Drammens Sportsfiskere, var et fantastisk festmåltid – her var det ikke spart på noe, og maten ble inntatt mens man fikk servert gode historier og minner fra blant annet pokalkampene mot Grenland Sportsfiskere, turene til Tallinn Indoor, og møter med Lillehammer Sportsfiskerforening. Etter middagen ble vinnerne fra fjorårets klubbmesterskap premiert med diplom, her var det Per Øivind Ask, Thorgeir Gustavsen og Espen Mykløen, som fikk fortjent applaus. Det ble poengtert at Espen Mykløens kast på 68,12m i flue lengde tohånds, under fjorårets mesterskap, er det lengste kastet i øvelsen på Sølvfastøya siden 1991!

Bildene: t.v. årets klubbmestere i DS casting, utstilling av historiske gjenstander fra gruppas første 60 år, samt bilde hentet fra Per Øivind Asks bildekavalkade (Her et utklipp hentet fra Drammens Tidene, 1937).

Deretter var det forbundets tur til å gratulere jubilanten, og til å presentere NCFs arbeid, og planer for 2020. Vi benyttet også anledningen til å diskutere castingsportens fremtid. Et godt stevneprogram, ble trukket frem som viktig for å rekruttere flere med. Kvelden ble avsluttet med visning av filmavisens reportasje fra VM i casting i 1961 (se filmen i NRKs arkiv her.), samt en bildekavalkade over gruppas aktiviteter siden oppstarten i 1960! Det må nevnes at Per Øivind og Jan Ivar ikke gir seg med dette, men påbegynner nå et arbeid for å samle alt som har skjedd i castinggruppas regi fra 1960 og frem til i dag, som en oppfølgingsbok til Asks bok om årene 1937-1960. Vi gleder oss til å følge prosjektet!

Vi gratulerer Drammens Sportsfiskere med jubileet, og ønsker dem alt det beste for fremtiden!