Det svenske Castingforbundet var teknisk arrangør for Junior World Championship in Castingsport 2024, og hadde laget en fremragende ramme slik at 63 unge utøvere fra 12 ulike nasjoner skulle få de beste forutsetninger som utøvere i de dagene verdensmesterskapet fant sted. 14-årige Andreas Skomedal, Kristiansand Jeger- og Fiskerforening var eneste utøver fra Norge.

Ulricehamn kommune var stolt vertskap, sammen med det den internasjonale «moder»-organisasjonen International Casting Sport Federation (ICSF). Sportsarenaen Lassalyckan viste seg å være et supert anlegg, med kort avstand til både utøverhotell og Ulricehamn sentrum.

Flere fotballbaner gav god mulighet til både trening og oppvarming før konkurransene, og ikke minst fantes det flotte tribuner som lå under tak.

Det siste var kjekt både med tanke på hyppige skifter mellom sterk sol og regnskurer underveis, men først og fremst fordi publikum og alle som fulgte utøverne i disse spennende dagene hadde flott utsikt til de sportslige prestasjonene ute på hovedbanen.

Det var mange Casting-klasser som skulle avvikles: Flue presisjon, Flue lengde enhånds, Haspel Arenberg, Haspel presisjon, Haspel lengde enhånds. (Les mer om de ulike klasser her: Casting – Norges Castingforbund (castingforbundet.no)) I tillegg ble det avholdt konkurranse i Ørret lengde.

Gode arrangører: Det svenske forbundet hadde en imponerende gruppe av funksjonærer i sving gjennom alle konkurransedagene, som iherdig både la baner, var i ulike dommer-roller, målte, dokumenterte med mer. Digital scoring gav mulighet for alle å se resultater direkte etter hver konkurranserunde.

Bildet: Hele 63 utøvere fra 12 ulike nasjoner skulle konkurrere under dette verdensmesterskapet.

Utøvere kom fra Norge, Sverige, Italia, Tsjekkia, Polen, Slovenia, Slovakia, Tyskland, Sveits, Kroatia, Østerrike og Ungarn.

Bildet: Et voldsomt regnskyll formelig gravde opp asfalten i gatene i Ulricehamn sentrum onsdag ettermiddag, rett før åpningen av verdensmesterskapet skulle finne sted. Derfor ble åpningsseremonien flyttet til utøverhotellet på Lassalyckan. Her ble stemningen lagt, med stor jubel under presentasjonen av de ulike nasjonene som deltok.

Bildet: ICSF sin president Alena Kläusler fra Sveits holdt åpningstalen. Talte gjorde også representanter fra det svenske Casting forbundet og Ordfører i Ulricehamn kommune. Dette var utvilsomt med på å lage en høytidelig start – til inspirasjon for de unge som skulle ut på banen for å vise sine casting-ferdigheter de neste dagene.

Sosialt: Det ble fra arrangørens side lagt opp til både felles bespisning og forskjellige kveldsaktiviteter for de unge og deres følge.

Ikke minst var det stas med bankett på lørdagskvelden. «Vi har med dressen», sa far til Andreas, Lars Skomedal.

Bildet: Fra Norge stilte 14-årige Andreas Skomedal (til høyre). Han er medlem av idrettslaget Kristiansand Jeger- Og Fiskerforening.

Han er bosatt i Søgne, og sammen med sin far og coach for anledningen, Lars Skomedal (til venstre), hadde han reist langt for å delta i sitt aller første verdensmesterskap.

Far Lars: «Vi har opplevd en litt nervøs ankomst, med både trøbbel med en av konkurransestengene og besøk på legevakten grunnet et plagsomt rusk på øyet, og ikke minst et skybrudd vi aldri har sett maken til.

Men nå er vi klare for casting-VM!»

Bildet: Det lå regn og tåke i luften onsdag kveld etter åpningsseremonien, men det stoppet ikke vår unge norske utøver Andreas.

Han benyttet sjansen til å få en god gjennomgang av arbeidsoppgavene, før sin internasjonale debut neste formiddag.

«Klart jeg er spent – dette er mitt aller første verdensmesterskap», smilte Andreas mellom treningskastene.

Bildet: Hjemme i Søgne har Andreas fått til et godt samarbeid med de som driver den lokale flystripen.

I spøk kaller han treningsbanen sin «Søgne Casting- og Flystripe». Der har han trent på ekte grønt og frodig gress de siste par måneder, og det føles litt annerledes enn å kaste på en kunstgressbane som her i Ulricehamn.

I sin aller første klasse Flue lengde enhånds ble det en flott 15. plass på Andreas Skomedal. Hans lengste kast målte 40,04. 25 utøver stilte.

Vinnerkastet til Dominik Dresler fra Tsjekkia målte 49,24. Som nasjon dominerte Tsjekkia stort: Alle deres syv deltakere havnet på de syv første plassene i denne klassen.

Andreas: «Jeg var nok ikke helt fornøyd med kastene mine; jeg har mer på lager. Jeg kjente meg litt nervøs og var spent.

Men dette var mitt aller første store mesterskap, og jeg er her først og fremst for å lære. Det kommer flere sjanser!»

Bildet: Det startet med tåke over stadion fredag også. Her gjør utøvere og deres støtteapparat seg klare for Ørret lengde. 21 utøvere skulle stille i denne klassen.

Det ble konkurrert over flere «heat», med 4-5 utøvere på hver sin kastbane.

Bildet: Andreas i innledende runde på Ørret lengde. Hans lengste kast ble målt til 30,01, og dette var ny personlig rekord.

Det lengste kastet gav ham en strålende 2. plass, og dermed bar det til finale-runde for 14-åringen.

I finalen kastet Andreas til nok en ny pers; 32,64. Men i denne runden økte også flere av konkurrentene, og Andreas fikk til slutt en flott 6. plass. Nok en gang viste Tsjekkere seg som sterke kastere, og endte med å ta de fem første plassene. Vinnerkastet til Jakub Schleiss målte 35,38.

Bildet: Andreas var ikke helt ferdig med kastingen; her gjør han seg klar for spennende testing av nye snører!

Utøvernes tilbakemeldinger på nye produkter er viktige for både produsenter og arrangører av fremtidige konkurranser og mesterskap.

Og utvilsomt er Andreas en utøver å regne med i tiden fremover, så hans mening om snørene vil nok bli tatt til etterretning.

Vi gratulerer Andreas Skomedal med flott innsats og gode resultater i sitt aller første Verdensmesterskap for juniorer.

Og takk for innsats til far Lars Skomedal som hadde rollen som alt i fra far, sjåfør, trener og coach og som han selv sa: «materialforvalter»!