5#Cupen fortsatte denne helgen i Tromsø. Det øker stadig med deltakelse på stevnene, og i Tromsøhallen møtte hele 24 kastere fra 7 ulike klubber. Halvparten av utøverne var tilreisende, som ikke bare fikk delta på et godt gjennomført stevne, men også ble invitert med på lavvotur i Tromsdalen etter at konkurransene var gjennomført.

Stevnet åpnet med ørret presisjon, hvor første kaster ut var Tom A. Robertsen fra Sandnes Flycasting. Vi hører rykter om at man den siste tiden har funnet frem presisjonsmattene i Sandnes, og 45 poeng på 03:58 var en god åpning på konkurransene. For Tom, skulle dette holde til en god femteplass tilslutt. Det var hjemmelaget, Tromsø Casting og Fluefiskeforening, som naturligvis stilte med flest deltakere på stevnet, med 12 kastere til start. Hjemmefavoritten Johnny Smørsgård, er først og fremst lengdekaster, men viste at han også er en god allrounder, som også kan kaste presist. Johnny ble sjette beste kaster til slutt, og best fra Tromsø CFF i presisjon, med sine 40 poeng. Fjerdeplassen gikk til Grenland Sportsfiskeres Terje Christiansen, som innkasserte 50 poeng. Så var det Kristiansanderne, som også i Tromsø deltok med en stor tropp, og de tre første plassene på podiet skulle gå til Vidar Sæløen (63p – 03:37), Gard Thompson (72 poeng – 03:54) og dagens bestemann Jan Vidar Josephsen, med lik poengsum som Gard, 72 poeng, men med 10 sekunder raskere kasting 03:44.

I dameklassen var det hele sju deltakere med. Dette var svært gledelig, vi vil jo gjerne ha flere kvinner med! Spey-spesialisten, Anita Strand fra Tønsberg Fluefiskeklubb, viste at hun også kan kaste presist, 47 poeng (03:55). Anita slo dermed KJFFs Frida Josephsen med fem poeng. På tredjeplass TCFFs Karoline Østgård Olsen, som kastet 37 poeng på 03:32. Men, kjære lesere, vær oppmerksomme på en liten detalj! Viktoria Sæløen, som debuterte på forrige 5#Cup i Kristiansand og som stiller alene i juniorklassen, hadde tatt sølvet i dameklassen (og sjette plassen i herreklassen)! 44 poeng på 03:50 sto det virkelig respekt av!

Bildet: Alle kvinnene som deltok i tredje runde i 5#Cupen – vi vil gjerne ha med flere!

I gentlemansklassen, eller veteranklassen som den omtales som, var det duket for en duell mellom hjemmekaster og forbundspresident Terje Slydahl, og Begnas grand old man Helge Gustavsen. Terje hadde full kontroll på sekretariatet gjennom hele stevnet, men ikke like god kontroll, som Helge på presisjonskastene. Helge kastet 23 poeng og tok første stikk i duellen. I lengdeøvelsen var det også Helge som var best, med 30.08m som sitt lengste kast. Totalt sett tre gull til Begna FCK og tre sølv til Tromsø CFF i veteranklassen.

I herreklassens ørret lengde skulle det ikke bli rød pall, for om de hadde vært gode verter i presisjon, så skulle Tromsø CFF vise hvem som var på hjemmebane i lengdeøvelsen. Johnny Smørsgård har kastet langt i denne hallen i mange år, og kastet også én meter lenger enn nest beste kaster denne lørdagen. 35,28m som lengste kast gav en gullmedalje til Johnny. Jan Vidar Josephsen, KJFF, kastet 34,15 på sølvplass, og Vidar Sæløen, KJFF, 32,65m på bronseplass. Vi merker oss at Vidar kaster seg stadig oppover på resultatlistene. Bak pallen var det nok en hjemmekaster, Hans Eilif Larsen, som kastet langt, 32,03, og på femteplass GS Terje Christiansen, som altså gjorde det veldig godt i sammenlagt, med en fjerde og en femteplass på dette stevnet.

I dameklassen var det igjen Anita Strand, som tok gullet, men her i sterk konkurranse mot TCFF Karoline Østgård Olsen. Karoline hadde et lenger nest lengste kast enn Anita, men Anita var halvmeteren lenger på sitt lengste. Anita kastet 30,93m, mot Karolines 30,35m. Bak de to var ikke Frida Josephsen mye dårligere, med sitt kast på 29,86m. I juniorklassen kastet Viktoria Sæløen 23,67m, nesten tre meter lenger enn på andre runde i Kristiansand. Fortsetter denne progresjonen blir det langt i Skien!

Sammenlagt ble det gull til Jan Vidar Josephsen, Anita Strand, Helge Gustavsen og Viktoria Sæløen. Vi gratulerer!

Bildet: Alle medaljevinnerne på stevnet.

På dette stevnet ble deltakerne også introdusert for castingøvelsene Flue presisjon og Haspel Arenberg. Trond K. Haraldsen fra Lillehammer Sportsfiskere var arrangør for øvelsene, som ble et godt mottatt. I flue presisjon deltok 15 kastere, og selvsagt var det 7. mann fra fjorårets Junior-VM i øvelsen, Gard Thompson, som var best. Ikke like presist som i VM, hvor han kastet 95/100, men 90/100 viste at Gard behersker denne castingøvelsen, som han behersker ørret presisjon. Klubbkamerat i KJFF, Jan Vidar Josephsen, var nest best med 85/100, mens Trond K. Haraldsen kastet 70/100 på bronseplass. Leder i TCFF, Kristian Grythe kastet 55/100 på fjerde plass. Best av kvinnene var Karoline Østgård Olsen med 40/100, foran Anita Strand 35/100.

I haspel Arenberg var det Trond K. Haraldsen som var best med sine 82 poeng. Dette var tangering av Haraldsens poengsum i fjorårets VM i Tsjekkia, og selvsagt godt nok til å vinne dagens konkurranse. Gard Thompson fulge på plassen bak med 72 poeng, mens bronsen her gikk til Helge Gustavsen med sine 48 poeng. Best av kvnnene var Anita Strand, TCFF, som vant duellen med Begna FCKs Tone Martinsen.

Etter konkurransene i Tromsøhallen bar det opp i Tromsdalen til oppvarmet lavvo og varm gryterett til alle. Både på 5#Cupen og på lavvoturen hadde vi også besøk fra Norges Idrettsforbund. NCFs kontakt i Idrettstyret, Elisabeth Faret, fikk oppleve fluekasting og casting på nært hold i hallen, og både hun og Sebastian Henriksen, også fra Idrettsstyret og som er bosatt i Tromsø, ble med oss ut på lavvotur! I lavvoen var det sosiale i hovedfokus, og deltakerne fikk god tid til å bli bedre kjent og dele erfaringer om både fiske og kasting. Vi gjorde også en øvelse der vi gruppevis diskutere spørsmålene; hva bør være det viktigste fokuset for NCF i tiden fremover?, og hvordan kan vi gjøre stevne-programmet i NCF enda bedre? Det kom opp mange gode innspill, som forbundsstyret tar med seg i arbeidet frem mot forbundstinget som arrangeres 28. mars. Takk til alle for gode diskusjoner og flotte innspill! Hjemturen fra lavvoen var flott, med Tromsdalen i all sin vinterprakt. Nordlyset valgte vi å spare til neste gang TCFF arrangerer 5#Cup – for vi gleder oss allerede til neste gang vi drar Nordover på konkurranser! En stor takk til Tromsø CFF for et flott arrangement!

Se alle resultatene fra 5#Cupen Her.

Se alle resultatene fra castingøvelsene Her.

Bildene: Stemningsbilde fra lavvoen, pallen for herrer ørret lengde, vinnerne av casting hhv. haspel Arenberg og flue presisjon.