Dette har vi gledet oss til! Verdensmesterskapet i casting er tilbake i Tsjekkia – landet der det finnes over 230.000 sportsfiskere, i utrolige 450 lokale klubber. Sportsfiske har en 150 år lang historie her, hvor de første klubber ble stiftet på 1880-tallet, og hvor den første castingkonkurransen skal ha funnet sted på 1930-tallet. Sett i lys av dette er det kanskje ikke så rart at dette VM er det syvende som arrangeres her, og det tredje som arrangeres i årets arrangørby Hluboká nad Vltavou – byen med navnet som betyr; ”dypt i Tsjekkia”. I hjertet av Tsjekkia – 150 km sør for Praha, og i hjertet på Tsjekkerne som elsker sporten.

Åpningsseremonien fant sted i det vakre slottet, med opprinnelse fra det 13. århundre. Jaroslav Kubera, presidenten for det tsjekkiske senatet, holdt åpningstalen der han utfordret utøverne; hvem kunne kaste så langt som over slottet i Hluboká? Skulle det finnes noen som kunne klare det, så måtte det være en av deltakerne i årets VM. Karel Mach i Czech Anglers Union, og Kurt Klamet, Presidenten i ICSF – det internasjonale castingsport forbundet, var selvsagt stolte over å invitere til det 45. VM i rekken, og for å ha utøvere og gjester fra tre kontinenter, fra 15 nasjoner og åpne mesterskapet i nærværet av 82 kastere. Alle klare for å konkurrere om medaljene. Den Tsjekkiske utøver Katerina Markova, og overdommer Kuno Anthofer la ned ed på et fair og vennskapelig mesterskap på vegne av alle utøvere og dommere – alt er nå klart for morgendagen.

Fra Norge stiller Harald Økern Jensen, Trond Knapp Haraldsen og Martin Nøkleberg. Alle erfarne kastere, som har representert Norge i flere mesterskap. Martin er den mest meriterte med to gull fra Junior-EM i 2007, en bronse fra Junior-VM i 2008, og med en junior- verdensrekord i haspel lengde enhånds fra samme år. Det er imidlertid lenge siden Norge nå har tatt medalje i et senior-VM i casting. Vi gleder oss til å følge årets mesterskap, for hvem vet? Det sies at Tsjekkia er ”the land of stories”. Vi gleder oss til å se hvilke historier vi kan ta med oss fra dette VM!

Mesterskapet åpner i morgen med øvelse 1 og 3 før lunsjtid, og øvelse 2 og 6 i morgen ettermiddag. Vi kommer til å følge mesterskapet her på Norges Castingforbunds nettside og på forbundets facebookside. Følg med!

Se bilder fra åpningsseremonien på ICSFs facebooksider: her.