5#Cupens andre runde ble gjennomført i Sørlandshallen søndag 08.12, med Kristiansand JFF som arrangør. Det kom med noen flere deltakere siden sist, og gledelig var det at vi nå også hadde med våre kvinnelige kastere.

For de som kjørte fra Tønsberg og Skien for å ankomme 5#Cupen søndag morgen, var det å reise fra snødekte veier, til varmegrader på Sørlandet. Lett regn på morgenen gjorde at vi trakk inn i Sørlandshallen så snart dørene ble åpnet kl. 09.00. Det var ikke bare andre runde i 5#Cupen, men også andre søndag i advent denne søndagen, og det ble reine julestemningen i hallen da vi ble møtt av duften av nybakte horn og bakverk fra den lokale baker, Jan Vidar Josephsen. Jan Vidar hadde vært på bakeriet kl 05.00 for å kunne servere de beste bakevarer til deltakerne. Jan Vidar som vant 5#Cupen sammenlagt i den første runden i Sandnes, kunne innkassere det første gullet søndag, i øvelsen baking presisjon!

Vidar Sæløen, KJFF, var først ut i presisjonsøvelsen. Vidar som sikret bronsen i Sandnes med 62 poeng, kastet to poeng mer presist i denne runden. 64 poeng. Kunne det ta Vidar enda høyere denne gangen? Det skulle vise seg at konkurransen var enda tettere i denne gangen, og Vidar skulle få tre kastere over seg tilslutt. De to som var på plassene over Vidar i Sandnes var Jan Vidar Josephsen (74 poeng) og Gard Thompson (med nær perfekte 78 poeng); begge disse kaster stabilt godt også i denne runden. Gard Thompson vant igjen, med 74 poeng, mens Jan Vidar kaster 68 poeng og endte på bronseplass. Hvem som tok sølvet? Jo, en gammel ringrev; Trond Nøkleberg selvsagt, som kastet 70 poeng og var en av de raskeste kasterne, i Sørlandshallen. Hyggelig var det også å ha Martin Nøkleberg tilbake på hjemmebane, hvor de seks øverste plasseringene gikk til rødjakkene fra sør.

Bildene: Yngst og eldst; t.v. Viktoria Sæløen i klassen dame junior, t.h. gutta i klassen herrer veteran.

På damesiden var det en duell mellom to stk. Josephsens. Christine og Frida. Christine var eldst og tok første stikk i duellen mellom de to søskenbarna, med sine 37 presisjonspoeng. I ørret lengde var det imidlertid Frida som kastet lengst, da hun slo Christine med knappe meter’n. Frida kastet 26,57 i sitt lengste kast. Spesielt gledelig denne søndagen var det at vi kunne stifte bekjentskap med et nytt ansikt i juniorklassen; 15 år gamle Viktoria Sæløen viste alle at hun snart kan konkurrere mot Frida og Christine i dameklassen. Spesielt i ørret lengde bet Viktoria godt fra seg, med et flott kast på 20,78. Viktoria hadde ingen å konkurrere mot, noe vi må få gjort noe med så fort som mulig. Vi trenger flere i juniorklassen!

I veteranklassen var det derimot nogenlunde samme line-up som i Sandnes, det vil si; Øyvind Strand, Tønsberg FFK, tok i denne runden plassen til Helge Gustavsen. Det er verdt å nevne at Tor Erik Gjersøe med sitt gode lengderesultat i Sandnes, hadde tatt 4. plassen i seniorklassen i forrige runde. Det blir enda bedre denne søndagen. Tor Erik kastet 35.17 som sitt lengste kast, noe som hadde gitt han en bronse i seniorklassen. Gjersøe er et godt stykke foran de andre i veteran; både i presisjon og lengde. Øyvind Strand sikret seg sølvet i begge øvelser, mens Helge Lynnæs, KJFF, tok bronsemedaljene.

Bildene: Superkast av Andor Røraas i ørret lengde, pallen for hhv. damer og herrer i ørret presisjon.

I herrenes ørret lengde var det Steinar Røstad som var best i Sandnes, og Steinar gjentok bedriften i denne andre runden. Det ble en meget jevn duell med Jan Vidar Josephsen, men her var Tønsberg best. Røstad kastet 35,59 i sitt lengste kast, mot Josephsens 35,48. Stein Grønberg kapret bronsen med 34,56, kun en fattig centimeter foran klubbkamerat Andor Røraas, som kastet 34,55!

Bildet: Vennligst se i kamera neste gang, gutter! Seierspallen herrer ørret lengde; f.v. Jan Vidar Josephsen, Steinar Røstad og Stein Grønberg.

Sammenlagt gikk seierene i denne andre runden av årets 5#cup til Frida Josephsen, Gard Thompson, Tor Erik Gjersøe og Viktoria Sæløen! Vi gratulerer alle sammen!

En stor takk går også til arrangørene, som laget et godt stevne!

Takk også til Elin Cecilie Rød, KJFF, som fikk oss i NCF til å opprette en instagramkonto, og som sendte premieutdelingen live. Ikke dårlig! Søk opp @norskcasting på instagram.

Da er det bare å glede seg til vi ses i Tromsø 10. januar – les mer her.

Se alle resultatene fra ørret presisjon Her

Se alle resultatene fra ørret lengde Her

Se sammenlagt resultatene Her

Foto: Elin Cecilie Rød og Terje Christiansen.