Om Norges Castingforbund

Norges Castingforbund organiserer kastesport for alle sportsfiskere i Norge. Forbundet er et særforbund i Norges Idrettsforbund, og har i dag om lag 1.500 aktive medlemmer.
Vi organiserer både fluekasting og casting, som består av ulike lengde- og presisjonsøvelser, med stang og snøre. Våre medlemmer er opptatt av fiske, friluftsliv og idrettsglede, og vi retter oss mot alle dem som finner glede ved å kaste med stang!
– – – – – – – – – –
Les Norges Castingforbunds viktigste styringsdokument – langtidsplanen Kastesporten vil! (klikk på bildet for å lese). Les Norges Castingforbunds lover (oppdatert etter Forbundstinget i 2022 – klikk på bildet for å lese).

Kastesporten vil! speiler Norsk idretts langtidsplan “Idretten vil!”, og forholder seg også til det internasjonale castingforbundets (ICSF)s strategi for 2016-2020 (klikk på bildene for å lese):

– – – – – – – – – –
Les om våre verdier og vårt verdiarbeid her.
– – – – – – – – – –
Her kan du lese mer om kastesporten i et historisk perspektiv: I 2002 feiret Norges Castingforbund 50 år, og det ble laget et flott jubileumsskrift om forbundet. Les også historien om da kasting ble til casting, og kastesporten ble med i norsk idrett. (Klikk på bildene):

– – – – – – – – – –
Her er linker til vårt internasjonale forbund, International Casting Sport Federation (ICSF), og Norges Idrettsforbund (NIF):