Som dere alle vet er det nå betydelig økning i koronasmitte over hele landet. Vi er i starten på en ny smittebølge og alle fylker har nå smitteutbrudd. I tråd med både nasjonale anbefalinger og restriksjoner lokalt i Sandnes, har Norges Castingforbund og Sandnes Flycasting besluttet at vi avlyser åpningen av 5#Cupen i Sandnes neste helg.

Vi har fulgt situasjonen nøye de siste ukene og dagene, og har selvsagt håpet at vi kunne gjennomføre stevnet på en forsvarlig måte, innenfor de smittevernrådene som vi har hatt som rammer for gjennomføring. De siste dagers opptrapping, og nye smittevernsråd gjør at vi nå dessverre må avlyse stevnet.

Forbundet oppdateres daglig med informasjon fra helsemyndighetene gjennom Norges Idrettsforbund. I går kveld deltok vi på møte som informerte om hvordan vi skal forholde oss til det økte smittepresset og de nye anbefalinger fra Regjeringen.

De generelle anbefalingene i situasjonen vi nå er i, kan oppsummeres slik:

• Idrettslag og klubber må holde seg løpende oppdatert over hvilke ev. restriksjoner som gjelder i sin kommune og i sin region.
  • Lag og utøvere fra kommuner i bo- og arbeidsregioner med stort smittetrykk skal ikke reise ut av egen kommune/region for å konkurrere.
  • Nasjonale breddearrangementer bør ikke gjennomføres før det lettes på smittevernrådene fra myndighetene.
  • Det er viktig at vi tar inn over oss alvoret i smittesituasjonen. Vi skal ikke tøye grensene – anvend forsiktighetsprinsippet!

Det vil helt sikkert i de nærmeste dagene komme flere avklaringer, og vi ber alle våre klubber følge med på lokale restriksjoner i sin kommune.

Vi takker Sandnes Flycasting som sammen med oss har tatt avgjørelsen om å avlyse stevnet, det er et ansvarlig valg. Vi håper alle utøvere som hadde meldt seg på stevnet neste helg har forståelse for avlysningen. Det vil sendes ut en egen e-post til alle dere som er påmeldt. Vi vil refundere alle som har betalt påmeldingsavgiften.