Aktivitetscamp Vestre Aker – hvor Oslo Sportsfiskere og Norges Castingforbund – samarbeidet med Norges Hundekjørerforbund og Norges Bueskytterforbund, og deres lokale klubber, ble en variert og spennende uke i Husebyskogen. Her er bilder fra aktivitetene.

“Da jeg meldte meg på dette – hadde jeg aldri prøvd noen av idrettene – det var det som var gøy!” David, 17 år.

21 deltakere mellom 12-18 år fikk et fullspekket aktivitetsprogram gjennom fem dager. Deltakerne fikk en aktivitetsmeny bestående av to ulike idretter hver dag – to timer med fluekasting kunne etterfølges av to timer med bueskyting eller hundekjøring. Her ble det aldri kjedelig. For mange av deltakerne var møtet med de tre idrettene noe helt nytt. David Venker kommenterte at det var nettopp det som var gøy; “Da jeg meldte meg på dette – hadde jeg aldri prøvd noen av idrettene – det var det som var gøy”. Mellom øktene hadde vi felles lunsj, og en av dagene tente vi opp grillen. Avslutningsdagen ble det også ryddet plass til litt kubb, lek og annen moro. Vi hadde noe regn de første to dagene, så tre dager med strålende sommervær!

Bildet: Fluekasting læres i Husebyskogen – til vanlig banen til Oslo Bueskyttere. Foto: Benjamin Backofen.

Bildet: Etter noen dager kunne deltakerne både håndtere utstyret og utføre utsøkte kast. Foto: Benjamin Backofen.

Bildet: Vivian har lyst til å kaste i NM – for å prøve å bli Norgesmester! Foto: Marius H. Johannessen.

For oss i norsk casting, var det et flott konsept å dele aktivitetscampen med bueskyting og hundekjøring. På denne måten ble aktivitetsdagen både variert og spennende. På avslutningen fortalte vi om muligheten til å fortsette å kaste hos Oslo Sportsfiskere på Holmendammen – og at de på tirsdager kan komme og låne utstyr og lære mer.
Vi spurte om noen ville fortsette med idrettene etter campen. Da rakk Andreas opp hånda og sa at han ville fortsette med hundekjøring, Phillip fortalte at han ville begynne med bueskyting – og så kom høydepunktet for oss kastere – da Vivian reiste seg og sa; “Jeg vil prøve å bli Norgesmester i fluekasting!” Også broren hennes, Oliver, ville prøve seg mer på kasting – og det beste var sa de, at de kunne sykle til Holmendammen på 10 minutter. Vi håper å se dere på NM!
Bildet: Andreas oppdaget hundekjøring på campen – og vil gjerne fortsette med idretten. Foto: Benjamin Backofen.
  • Ungdomsutvalget i Oslo Idrettskrets skrev en flott artikkel fra aktivitetscampen – les den her.
  • Akersposten skrev bakgrunnen for campen i sin forhåndsomtale – les den her.
Bildene: Også Hundekjøring og Bueskyting var populære aktiviteter på campen – her var det noe for alle!
Foto: Benjamin Backofen.
Bildet: Bueskyting var moro! Foto: Benjamin Backofen.

Bildene: Harald Økern Jensen, Åge Larsen og Geir Granli instruerte på aktivitetscampen. Foto: Marius H. Johannessen
Bildet: Aksel spenner opp buen. Foto: Benjamin Backofen.
Bildene: Matpause i teltet (Foto: Marius H. Johannessen) og det gjøres klart til kasting.
Foto: Benjamin Backofen.

Tusen takk til alle som gjorde campen mulig – støtte fra Oslo Kommune og Oslo Idrettskrets. Samarbeidet mellom Norges Castingforbund/Oslo Sportsfiskere, Norges Hundekjørerforbund/Holmenkollen Sportsklubb og Norges Bueskytterforbund/Oslo Bueskyttere. Og takk til våre gode kasteinstruktører; Geir Granli, Harald Økern Jensen og Åge Larsen (Oslo Sportsfiskere). Takk til alle dere fantastiske deltakere!

Tekst: Marius H. Johannessen