Da er det bare noen dager igjen til jul, og det er på tide å oppsummere 2021, og ikke minst se frem mot et spennende 2022! Les vår julehilsen til dere alle!

Året som snart er forbi ble et år med mange likheter med 2020. Koronasituasjonen påvirket oss, og serverte oss nok en vinter uten at vi kunne utøve aktivitetene våre slik vi skulle ønske. 5#Cupen 2020/21 måtte avlyses i sin helhet. Det var heller ikke mulig å gjennomføre stevner før sommeren, så stevneaktivitetene måtte settes på vent. NM i fluekasting, som var planlagt i mai, måtte utsettes.

På samme måte som i fjor benyttet forbundet situasjonen til å arbeide med å styrke de deler av virksomheten vår, som har et forbedringspotensial – utdanningssiden er en av dem. Vi har i løpet av året laget instruksjonsvideoer som skal brukes i den kommende trenerutdanningen – les mer om arbeidet i vinter her – det er et møysommelig arbeid å få alt ferdig.  La oss satse på at vi kan tilby instruktørutdanning neste høst.

Noe lokal aktivitet kunne også gjennomføres utover vinteren og våren, i alle fall når kasteaktiviteten kunne gjøres utendørs. Det var hyggelig å lese om gode lokale rekrutteringstiltak som blomstret denne våren – i Tromsø les her – i Kristiansand les her – og i Oslo les her. Forbundstinget ble gjennomført i mars og her ble blant annet vår flotte nye visjon “Kasteglede for alle!” vedtatt, sammen med vårt nye strategidokument “Kastesporten vil!”. Les mer her. I forlengelse av dette ble Nasjonal Kasteklubb stiftet i mai – les her, og senere på forsommeren kunne vi ønske en ny klubb velkommen til oss – Hamarøy Sportsfiskeklubb ble stiftet 1. juli – se her. Ny nettside for vår felles nasjonale kasteklubb er også lansert på forbundets nettside her. La oss bli flere i kastesporten – ved å rekruttere sammen, både til alle våre lokale klubber, og til vår nasjonale kasteklubb i 2022!

Så ble det endelig mulig å gjennomføre stevner. Vi linker til artiklene som vi laget for stevnene her, så kan de også leses på nytt i romjulen – om man vil mimre litt tilbake, mens man spiser julekakene. Først ut var NM i casting – les her. Norgescupen i fluekasting ble åpnet i Sandes – hvor vi også lanserte fisketur, som del av Norgescuphelgen – denne helgen kunne man få seg en guidet tur i Bjerkereimselva, om man ønsket det – les her. I spey ble det gjennomført to stevner på Attjern i Hemsedal – først et nasjonalt stevne – les her – så NM i spey – les her. Harald Ø. Jensen var årets eneste norske VM-deltaker i kastesporten – da han representerte oss i VM i casting i Budapest, og fikk en flott 5. plass i flue lengde enhånds – les her. Andre runde i Norgescupen i fluekasting ble gjennomført i Tromsø, med felles fisketur til Balsfjord – les her.  Før NM i fluekasting på Bråsteinsvatnet – siden Holmendammen var tappet for vann for mudring store deler av høsten. Les reportasje fra NM her. Og, en takk sendes til Sandnes Flycasting som påtok seg å være arrangør for hele tre stevner i år! Det ble totalt satt hele 7 norgesrekorder i fluekasting i 2021 – det må vi si oss godt fornøyd med – gratulerer til alle rekordkastere! Utendørssesongen ble avsluttet med nasjonalt stevne i casting på Lillehammer sent i oktober – les her. Så har vi nå nylig – i november og desember – gjennomført de to første rundene i vinterens 5#Cup – og vi linker til dem også – Sandesstevnet her – og Rjukan stevnet her.

Oppdatert ranking i fluekasting, oppdatert 17.12 – finner dere her.

Vi har mye å glede oss til i 2022! Høydepunktene må vi vel si at blir innendørs-NM i fluekasting, som del av NM veka i Åsane Arena i Bergen torsdag 24. mars – VM i fluekasting på hjemmebane på Gaustablikk 10.-14. august, og Nordisk mesterskap i casting – også det på hjemmebane på Breivoll, Ås 20.-21. august.

På NM veka er vi satt opp med 1,5 timer tv-tid på sendeskjema til NRK(!) Dette er helt fantastisk – for en mulighet det blir for oss, til å få synliggjort sporten i våre hjerter! Vårt NM vil gjennomføres torsdag 24. mars på ettermiddagen (merk datoen, og planlegg din deltakelse allerede nå – slik at du som skal delta får fri fra jobb denne dagen). Finalene og reportasjer om sporten vår, vil sendes dagen etter, 25. mars – mellom to NM sprinter i skiskyting. Vi kommer tilbake til alle aktive kastere med mer informasjon om dette på nyåret.

Som alle vet, skal vi arrangere VM i fluekasting på Gaustablikk 10.-14. august – se her. Vi vil også her informere dere alle mer inngående i løpet av januar. Alle aktive kastere skal få god informasjon om uttak, hvilke stevner som vil gjelde som ranking og kvalifisering til VM, osv. Når det gjelder planlegging frem til VM – skal vi også involvere dere kastere – målet for VM er å skape minner for livet – det skal vi få til sammen (forbundet, kastere, frivillige og med våre venner på Gaustablikk)!

Nordisk mesterskap i casting skal heller ikke komme i skyggen av VM – bare én uke etter VM på Gaustablikk, skal vi brette opp ermene på nytt og invitere til Nordisk mesterskap på Breivoll, Ås (sted er fortsatt ikke endelig avklart).

5#Cup stevnene i vinter blir viktige rankingstevner for alle dere som ønsker å kvalifisere dere til VM i fluekasting. Påmelding til stevnet i Tromsø 22. januar er åpnet her – og stevnet i Skien 12. februar er åpnet her. Det er et mål for oss at vi også skal invitere til åpne treninger og innendørs NM også i casting på NIH i løpet av vinteren. Hvorvidt koronasituasjonen tillater oss å gjennomføre disse stevnene må vi bare håpe på. Vi følger situasjonen nøye, og gjennomfører selvsagt bare om det er mulig og forsvarlig, innenfor de smittgevernrammer vi til enhver tid måtte ha å forholde oss til. Frem til midt i januar ber vi alle følge gjeldene koronarestriksjoner – se her. Hold dere friske!

Vi viderebringer også julehilsen fra Idrettspresident, Berit Kjøll – til dere alle – les hilsen her.

Da gjenstår det bare å si; fra alle oss i Norges Castingforbund – en riktig god jul og godt nytt år til alle våre medlemmer og støttespillere! Takk for det gamle – og vi gleder oss til å ses i det nye!

Tekst: Marius H. Johannessen