Helgen 29. februar – 1. mars ble en begivenhetsrik helg med både landslagssamling og innendørs-NM i både fluekasting og casting. Bildet viser pallen for 5#Cupen sammenlagt 2019/20 i herreklassen.

Lørdag var det landslagssamling på Idrettens hus, Ullevål stadion. Samlingen var åpen for alle, og om lag 20 utøvere fra junior til veteranklassen deltok. Første foredragsholder ut var Frank Abrahamsen, som holdt foredrag om “Motivasjon, konsentrasjon og fokus”. Frank er i dag seksjonsleder for coaching og psykologi på NIH, men har også bakgrunn fra Olympiatoppen, og kunne vise oss eksempler fra mange ulike idretter. Hvordan håndterer man forstyrrelser i treningssammenheng og i konkurranser, og hvordan forbereder man seg mentalt? Tidligere landslagstrener i casting, og ansatt på Olympiatoppen i en årrekke, Mathias Lilleheim holdt lørdag foredraget; “Forutsetninger for å bli en bedre kaster”. Her gikk Mathias grundig til verks, med fokus både på styrke. bevegelighet og koordinasjon, og tekniske tips og triks. Den teoretiske tilnærmingen lørdag skulle følges opp med to praktiske kurs søndag; en funksjonell styrketreningsøkt, og en aktivitets workshop med fokus på de lange kast. Foredragene passet godt sammen, og utøverne gav uttrykk for at dette var relevant påfyll både til inspirasjon og som relevant kompetanse for å bli bedre kastere.

Bildene: Fullt hus på landslagssamlingen lørdag 29. februar.

Neste gjesteforeleser var Hans Jørgen Kvaale fra Antidoping Norge. Hans Jørgen informerte om alt det du må vite om antidoping som utøver; hva må du passe på? hvordan søker du medisinsk fritak? hvordan gjennomføres en dopingtest? Hans Jørgen holdt et både spennende og nyttig foredrag, og kahoot-quizen om antidoping ble vunnet av Gard Thompson. Som avslutning på dagen presenterte forbundets generalsekretær, Marius H. Johannessen, forbundets planer for landslagsarbeidet i 2020; her gikk man igjennom terminlisten, med spesielt fokus på VM i fluekasting og Nordisk i casting, de nye uttakskriteriene for landslagsrepresentasjon i fluekasting ble presentert, og man fikk innblikk i forbundets budsjetter knyttet til nasjonale og internasjonale stevner og konkurranser. Landslagssamlingen var en god start på NM-helgen, og vi håper at en slik samling kan bli en tradisjon som inngang på en ny sesong.

Søndag flyttet vi oss til Ekeberghallen, for innendørs-NM i fluekasting og casting. Fjorårets NM var det første i rekken, og ørret presisjon ble i 2019 vunnet av Jan Vidar Josephsen og Frida Josephsen, begge KJFF. I ørret lengde var det Eirik Norland, KJFF, og Anita Strand, TFFK, som ble Norgesmestere i 2019. Tor Erik Gjersøe vant begge øvelser i veteranklassen. I casting derimot, var årets NM tidenes første innendørs-NM.

Det deltok 27 utøvere på årets mesterskap, fra 9 ulike klubber. Stein Grønberg åpnet i ørret presisjon. 68 poeng på fire blank. Hvor høyt kunne det holde? Stein vil alltid være i toppen, men la oss avsløre med det samme at Steins beste plassering denne helgen faktisk skulle bli i casting! Da var NM i gang, og en etter en kastet utøverne, først ørret presisjon, deretter flue presisjon, ørret lengde og haspel arenberg, for de som kastet både fluekasting og casting. La oss ta ørret presisjon først. To mann har konkurrert hele vinteren. Gard Thompson og Jan Vidar Josephsen. Begge kastet 74 poeng. Den ene 25 sekunder raskere enn den andre. Jan Vidar ble Norgesmester, foran Gard. På bronseplass Steinar Røstad, som slår Stein Grønberg på fjerdeplass med enda mindre margin! Steinar og Stein kaster begge 68 poeng. Steinar kaster to sekunder raskere enn Stein. Hvor underholdene hadde det ikke vært å se disse to seriene parallelt! I kvinneklassen er det Anita Strand, TFKK, som vinner foran Tone Martinsen, BFCK. 62 poeng mot 40. I juniorklassen kaster Viktoria Sæløen 36 poeng, og vinner juniorklassen. Veteranene er flere enn de pleier, med 7 deltakere. Åge Larsen, OS, er et nytt ansikt på fluekster-pallene. Åge kaster 52 poeng og får sølvmedaljen. Thorgeir Gustavsen med sine 50 poeng vinner bronsen, mens ingen kan gjøre noe med Tor Erik Gjersøe, som vinner med 59 poeng.

Bildene: Pallen i hhv. dame/junior dame (alle øvelser), herre ørret presisjon, veteran ørret lengde og ørret presisjon (sammenlagt 5#Cupen), herre ørret lengde og Anita Strand (Sammenlagtvinner 5#Cupen 2019/20 i dameklassen).

I casting åpnes det med flue presisjon. Martin Nøkleberg, KJFF, er best med sine 90/100 poeng. Bak Martin kaster Thorgeir Gustavsen, DS, og Åge Larsen, OS, begge 85/100. For å kåre sølvmedaljøren må det kastes omkast. Thorgeir er like presis i omkastet 85/100, og slår Åge Larsen på bronseplass. Også mellom fjerde og femteplassen er det en jevn duell. Gard Thompson, KJFF, og Kristoffer Olstad, LSFF, kaster begge 60/100. Men her er Gard raskest med sin serie på 2.00, mens Kristoffer bruker 3.37.

Bildene: Pallplasseringene i castingens flue presisjon, haspel arenberg og sammenlagt.

I ørret lengde kunne vi ønske Mathias Lilleheim velkommen tilbake i konkurransesammenheng, og Mathias viste klasse; 35,41 som lengste kast, 33,04 som nest lengste. Det holder til sølv! Norges femte beste kaster (hvis vi bruker denne vinterens sammenlagtliste i 5#Cupen som referanse) Vidar Sæløen vinner bronse medaljen etter kast på 34,2 og 33,15. Gullet går igjen til Jan Vidar Josephsen, KJFF etter kast på 36,2 og 36,04. I dameklassen er Anita Strand best med 29,32 og 29,19, foran Tone Martinsen på sølvplass med 27,69 og 27,33. Viktoria Sæløen vinner juniorklassen med kastene 22,97 og 21,87. I veteranklassen er Tor Erik Gjersøe best, og han har faktisk dagens lengste kast, uavhengig av klasse, 36,23! Dette er også ny norsk veteranrekord innendørs! På sølvplass Thorgeir Gustavsen og på bronseplass Åge Larsen.

I castingens øvelse 3 haspel presisjon er det igjen meget jevnt. Stein Grønberg og Thorgeir Gustavsen kaster begge 86 poeng, og må ut i omkast om mesterskapstittelen. I omkastet er Thorgeir best og blir mester, 82 poeng, mot Steins 80. Også om bronsemedaljen må det kastes omkast. Kristoffer Olstad og Martin Nøkleberg kaster begge 82 poeng. Martin følger opp med samme poengsum i omkastet, men Kristoffer øker til 86 poeng. NM-bronsen blir med Olstad hjem til Lillehammer.

Sammenlagt (ørret presisjon og ørret lengde) blir vinnerne Jan Vidar Josephsen, Anita Strand, Viktoria Sæløen (junior) og Tor Erik Gjersøe (veteran). I casting sammenlagt (flue presisjon og haspel arenberg) vinner Martin Nøkleberg. Vi gratulerer sammenlagt mesterne!

Bildene: Fra treningsøkten funksjonell styrketrening med Mathias Lilleheim.

Alle deltakerne deltar også i Mathias Lilleheims styrketreningsøkt, og senere på dagen er det litt tynnere i rekkene, men de som er igjen får utbytte av en flott workshop hvor Mathias instruerer lange kast, alt tas opp på video for senere analyse. Tusen takk, Mathias, for flotte kurs i helgen.

Bildene: Fra aktivitetsworkshopen lange fluekast med Mathias Lilleheim.

I casting gjennomføres også et eget stevne med øvelse 4 haspel presisjon og øvelse 8 rulle presisjon. Haspel presisjon ble vunnet av Kristoffer Olstad (80 poeng), foran Martin Nøkleberg (75 poeng) og Trond K. Haraldsen (60 poeng). Rulle presisjon ble vunnet av Kristoffer Olstad (50 poeng) foran Trond K. Haraldsen (45 poeng).

I helgen ble også sammenlagt vinnerne i vinterens 5#Cup hedret. I vinter har totalt 43 utøvere deltatt i de 5 runder som har utgjort denne vinterens serie. Vi har hatt innendørs stevne i november (i Sandnes), i desember (i Kristiansand), i januar (i Tromsø), i februar (i Skien) før denne helgens avslutningsrunde i Oslo. 5 deltakere har deltatt på alle fem stevner; Jan Vidar Josephsen, Gard Thompson, Vidar Sæløen, Gari Aikio og Terje Christiansen. Vi gir disse fem en ekstra applaus! Det har vært fem gode stevner, og når vi gjør opp status har vi følgende sammenlagt vinnere: Ørret presisjon: Gard Thompson og Anita Strand! Viktoria Sæløen (junior) og Tor Erik Gjersøe (veteran). I ørret lengde: Jan Vidar Josephsen og Anita Strand. Viktoria Sæløen (junior) og Tor Erik Gjersøe (veteran). Sammenlagt (ørret presisjon og ørret lengde): Jan Vidar Josephsen, Anita Strand, Viktoria Sæløen og Tor Erik Gjersøe! Vi gratulerer!

Vi takker for en flott NM-helg i Oslo, og for en flott avslutning på årets 5#Cup!

En spesiell takk går også til alle dere som tok i et tak, og hjalp til som dommere under stevnet!

Se alle resultatene fra NM-innendørs fluekasting her.

Se alle resultatene fra NM-innendørs + nasjonalt stevne i casting her.

Se sammenlagt 5#Cupen 2019/20 her.