Et spennende samarbeid med Sportsfiskelandslinja på Grong VGS, og Namsentunet tettest på Namsen, har resultert i en splitter ny klubb Namdal Kasteklubb – med elevene fra Sportsfiskelandslinja i førersete. Miljøet blir del av Nasjonal kasteklubb, men vil drives selvstendig, og hvor også lokale kaste-entusiaster inviteres med.

Norges Castingforbund besøkte Sportsfiskelandslinja både før jul og nå i januar. Samarbeidet er et resultat av at flere “hoder” har gått sammen; Sportsfiskelandslinja med lærere brenner for sportsfiske i bredeste forstand, og vi setter pris på at kasting også anses som en viktig del i dette spekteret. Namsentunet er leverandør av store fiskeopplevelser i Namsen, og er både møtested og en viktig aktør for sportsfiske lokalt i Grong. Og, elevene, her representert ved Kristian A. Grung, som selv ble inspirert til mer satsing på konkurransekasting etter å ha vært på vårt VM i fluekasting på Gaustablikk i sommer, er klare for å prøve seg. Med så mange gode initiativtakere var det lett å komme på besøk med ønsket om å skape mer kasteglede for enda flere!

F.v. Jonny Svensli, lærer på Sportsfiskelandslinja, Marius H. Johannessen fra Norges Castingforbund, Kristian A. Grung – elev og kaster på Sportsfiskelandslinja og Vetle Tobias Salberg fra Namsentunet.

I Grong har man allerede reservert halltid, foreløpig én gang i uken, for trening og instruksjon, og elevene har bestemt seg for klubbnavnet Namdal Kasteklubb. Allerede til helgen får vi deltakere fra Grong på 5#Cup stevnet i Skien!

Onsdag 25. januar instruerte Gard Thompson, Jarle Strandberg og Tom Robertsen elevene i hallen. Denne onsdagen var det særlig ørret presisjon og ørret lengde elvene skulle bli bedre kjent med. Etterhvert vil vi gjerne også vise frem både castingøvelser og speykasting i Namsen.

Gard viser og forklarer – her gjelder det å dele på hemmelighetene slik at enda flere får gode kasteopplevelser!

Tom A. Robertsen instruerer – i denne forsamlingen hadde de fleste kastet med flue før – så det var mange gode kast i hallen!

NCFs generalsekretær gir en introduksjon til kastesporten, før elevene skal få prøve seg i hallen.

Det viktigste budskapet fra oss i Norges Castingforbund er at aktivitetene våre skal skape kasteglede – for alle!

Jarle Strandberg viser nettopp det – kasteglede i teori og praksis!

Vi sender også en stor klapp til Jonny og Vetle Tobias – og hhv. Sportsfiskelandslinja og Namsentunet – som har vært gode og viktige støttespillere i oppstarten!

Vi gleder oss til fortsettelsen – og ønsker Namdal Kasteklubb velkommen med i kastemiljøet!

Foto: Tom A. Robertsen og Marius H. Johannessen