Nasjonal Kasteklubb hadde i går gleden av å bli med våre venner i Clean Coast Anglers (CCA) på ryddedugnad i Akerselva. Vi var en gjeng på 12 personer, som i løpet av 3,5 timer hentet opp 350 kg (!) søppel fra elva.

CCA er en organisasjon av sportsfiskere som arbeider for å redusere søppel langs kyst og elver. Selv om sportsfiskere gjerne ser på seg selv som friluftsmennesker, med et stort hjerte for livet i naturen, betyr ikke det at det ikke settes spor etter oss. Det er dessverre mye forsøpling – også fra sportsfiskeren selv. Vi har alle et ansvar for fugl- og dyreliv, og alle som stolt kaller seg en fluekaster- og/eller sportsfisker bør aktivt bry seg om livet langs elva, og under vann. Det er enkelt; rydd etter deg selv, og bidra til en mer sporløs ferdsel.

Bjørnar Berg veier og registrerer søpla, og Fiskejenter og NKKs Selje Cathrine Oftebro og Marius H. Johannessen i elva.

Det ferdes og fiskes mye laks og sjøørret i Akerselva. Vi ryddet i området ved Nedre Foss – både opp forbi laksetrappa og nedover til utestedet Blå. Det var flere aktører med på dugnaden, i tillegg til CCA og vi fra Nasjonal Kasteklubb, deltok Fiskejenter, OFA og Oslokassa. En riktig så flott gjeng var vi – ledet av Bjørnar Berg og Eivind Stensrud fra CCA. Selv det å samle søppel kan bli en hyggelig og sosial aktivitet. Vi anbefaler alle å lese mer på cleancoastanglers.com, og følge dem på FB og IG #cleancoastanglers.

Eivind Stensrud i elva, og det ryddes under brua.

Vi fant alt fra trehjulssykkel, drone, plast, glass, sofa, og sportsfisker favoritten Fiske kaker(!).

Bli med på dugnaden!: Sportsfiskere har et særlig ansvar for å rydde opp sitt eget utstyr, som fiskesene og kroker, for å beskytte og ivareta fugl- og dyreliv. Vi oppfordrer alle til å bruke litt av tiden sin på slutten av turen til å plukke med seg en pose søppel. Dette sørger for at fiskeplassen forlates i den tilstand man vil den skal være til neste besøkende som ankommer, og bidrar til sporløs ferdsel.

Vi vet at mange av våre medlemmer i NKK – og medlemsklubber i norsk casting, allerede har rydding, og livet under vann høyt på sin agenda – vi applauderer for dere, og gir tommelen opp for et enda større fokus fremover!

Takk til Bjørnar og Eivind – CCA – og til våre gode venner i Fiskejenter, OFA og Oslokassa for en flott dag i elva!