Forbundet er i ferd med å ta ut et landslag i fluekasting for inneværende sesong. Vi gjør det både for å fokusere på selve landslaget, men også for å lette uttak til det kommende VM. Forbundet ønsker i den forbindelse å presisere gjeldende regler, både for uttak til landslag og for uttak til internasjonale mesterskap. Den første presiseringen er at dette er to forskjellige uttak og prosesser. De henger selvsagt sammen. Uttaket til landslag vil primært gjøres med bakgrunn i gjeldende rangering, men vil også gjøres ut fra en skjønnsmessig vurdering. Her spiller blant annet mulighet for, og ønske om utvikling en rolle. Dette ses på i forhold til mulighet for å kvalifisere seg til fremtidige mesterskap. Å være på landslaget er derfor ment å gi kasterne mulighet til å delta på samlinger og treninger for å forbedre egne prestasjoner. Landslaget vil derfor fungere som styrkebrønn for å bli tatt ut som deltaker til mesterskap.  Landslagsplass er derfor ikke en garanti for å bli tatt ut til å representere Norge i de enkelte internasjonale mesterskap. Dette vil også være gjeldende for det kommende VM. Rangering vil fortsatt spille en rolle, men skjønn vil benyttes for å sikre faktorer som kvalitet, rekruttering, og økonomi.

Uttaket til landslag er i gang. For de som tenker at dette er spennende, men føler at de er usikker så er det selvsagt mulighet for å forbedre resultatene på det kommende speystevnet på Eikeren (11-12 mai) og Norgescup nr. 2, som avholdes på Holmendammen i Oslo den 25-26 mai. Jarle Strandberg og Steinar Røstad fortsetter i rollen som lagkapteiner for hhv spey- og overhodeøvelsene og kan kontaktes i den forbindelse.