I dag åpnet endelig årets 5# Cup. Det var god stemning i hallen, og det ble en pangstart på årets cup, da Gard Thompson kastet 78 poeng og vant presisjonsøvelsen. Om pallen var rød som KJFF i presisjon, så vant Steinar Røstad, TFFK, lengdeøvelsen. Best i allround på dagens åpningsstevne var Jan Vidar Josephsen, mens Tor Erik Gjersøe vant alle øvelser i veteranklassen.

Den første runden i årets 5# Cup vil nok huskes spesielt for Gard Thompsons fantastiske kasting i presisjon, der han tangerte Stein Grønbergs norgesrekord med 78 poeng. Steins rekord som også ble satt i Sandneshallen i 2017, var imidlertid raskere, og det var trolig tidsnøden som kostet Gard en ny rekord i dag. Det ble 15 fulltreffere, før det ble en irriterende 3 poenger på det aller siste kastet. Det var knapt med tid på den siste runden, og det ødela nok hvilepulsen, som må til for å nå det store målet om 80 poeng i konkurranse. Det er vinterens store mål. Uansett, dette satte virkelig standarden for årets 5# Cup!

Det er ikke tvil om at det er Kristiansand JFF som har hegemoniet i presisjonsøvelsene i Norge, og pallen ble helrød; bak Gard, på sølvplass, kom Jan Vidar Josephsen med 74 poeng, og på bronseplass Vidar Sæløen 62 poeng.

Bildet til venstre; seierspallen i ørret presisjon (f.v.) Jan Vidar Josephsen, Gard Thompson og Vidar Sæløen. Bildet til høyre; seierspallen i veteranklassen (lik pall i presisjon, lengde og allround. f.v.) Helge Gustavsen, Tor Erik Gjersøe og Helge Lynnæs.

I veteranklassen er Tor Erik Gjersøe, KJFF, like overlegen innendørs, som han er det utendørs. Tor Erik plukket alle de tre gullmedaljene på dagens stevne. Det gjorde han foran Begna Flue- og Castingklubbs Helge Gustavsen, og Kristiansand JFFs Helge Lynnæs.

I lengdeøvelsene er ikke KJFF like dominerende, og her var det var Steinar Røstad fra Tønsberg Fluefiskeklubb, som var best. Han hentet gullet med sitt lengste kast på 36,02 m. Jan Vidar Josephsen, KJFF, fulgte bak med 35,83 m, og hjemmefavoritten, Kjetil Bertelsen, kastet seg inn på bronseplass med 34,77 m.

Seierspallen i hhv. ørret lengde og allround. T.v. Jan Vidar Josephsen, Steinar Røstad og Kjetil Bertelsen. I allround (f.v.) Gard Thompson, Jan Vidar Josephsen og Steinar Røstad.

Aller best i allround i dag var dermed Jan Vidar Josephsen, som vant foran Gard Thompson og Steinar Røstad.

5# Cupen inkluderer mange spennende dueller, og vi tar også med her at første stikk i duellen mellom Grenland Sportsfiskeres Terje Christiansen og Gari Aikio, gikk i sistnevntes favør i presisjon. Begge kastet 42 poeng i åpningsøvelsen, men med Gari 42 sekunder raskere i sine fire runder. I lengde var det Christiansen som var eldst, og kastet ett par meter lenger enn klubbkamerat Gari. Allround i denne Grenlandsduellen ledes dermed av Terje, foran neste runde i Kristiansand. Der har begge planer om å plassere seg høyere på resultatlista, og kanskje lukte på medaljene.

Vi bukker og takker for et flott arrangement til Sandnes Flycasting, og vi gleder oss til å komme til Kristiansand (08.12), til Tromsø (11.01), og til Skien (08.02). Alle disse stevnene kan man melde seg på allerede nå – meld deg på her. Vi gleder oss til fortsettelsen på årets 5# Cup – og vi ønsker oss enda flere deltakere med! Og, det må sies; det var riktignok farsdag idag, men vi har plass til mange flere kvinner på stevnene fremover!

Se den komplette resultatlisten fra første runde i 5# cupen her.

Les mer om Tromsø-stevnet 11. januar her.

Bildet fra åpningen av årets 5# Cup. Foto: Terje Christiansen.