I dag er det kun to dager igjen til jul! Da vil vi benytte anledningen til å oppsummere året som har vært – før vi om bare en ukes tid, skal kaste oss ut i det nye.

Det har vært et positivt år for norsk casting. For til tross for koronasituasjonen som vi alle har måttet forholde oss til, så kan vi vel slå fast at kasteaktivitetene og fisketurene aldri vært viktigere, enn nettopp i år? Før vi kom ut i mars måned, som endret på alt vi var vant til, så hadde vi en flott vintersesong. Det startet fantastisk med stevnet i Tromsøhallen, med påfølgende lavotur i Tromsdalen. 5#Cupen 2019-20 ble avsluttet med innendørs-NM i både fluekasting og casting i Ekeberghallen, etter en felles og åpen landslagssamling på Ullevål. Vi hadde et kjempe godt utgangspunkt før vi skulle igangsette Norgescupen utendørs.

12. mars kl. 19.09 sendte undertegnede ut en e-post til alle medlemsklubber. Etter litt info om den nye koronasituasjonen, og en oppfordring om å følge rådene, har jeg formulert den mest utenkelige setningen; I dag har Norges Idrettsforbund bedt alle idrettslag om å avlyse all idrettsaktivitet, trening og konkurranser med umiddelbar virkning. Vi ber alle castingklubber å følge dette. Det var ikke en lett setning å formulere, og ingen lett e-post å sende ut. La oss ikke bruke for mye tid på dette – vanligvis sier man at store fellesopplevelser knytter oss sterkere sammen, men denne sendte oss i første omgang rett inn i hvert vårt hus og leilighet (og ikke hytte). Og der satt vi. Det skulle bli et annerledes år.

Bildene: Kastere fra Oslo Sportsfiskere demonstrerer synkronkasting på Dammen – 5. desember 2020 Foto: Geir Granli

Hva skjedde så – jo vi gikk digitalt – Castingforbundet har i 2020 gjennomført seks webinarer – både aktivitetskurs og temakvelder. Forbundstinget gjennomførte vi også digitalt – i august, etter noen måneders utsettelser. ICSF hadde i mellomtiden besluttet å avlyse alle internasjonale mesterskap i 2020, og utsette alt til 2021. Forbundsstyret valgte å gjøre det samme for vårt Nordiske mesterskap i casting. På sensommeren åpnet det seg imidlertid for noe organisert aktivitet igjen – i alle fall for vår idrett, som enkelt kunne utøves forsvarlig innenfor smittevernreglene. Etter en sommer hvor de fleste hadde hatt god tid til fiske, så vi på klubbenes sosiale medier at stadig flere begynte å forberede seg på en forsinket kastesesong. I dette lille pusterommet, på sensommeren og tidlig høst – da man hadde midlertidig kontroll på smittetilstanden, gjennomførte vi alle våre tre Norgesmesterskap – les oppsummering fra NM i casting her: dag 1 og dag 2, oppsummering fra NM i spey her, og oppsummering av NM i fluekasting her. I tillegg fikk vi gjennomført Norgescupen i fluekasting – selv om det ble med tre stevner, og det ble gjennomført et vellykket nasjonalt stevne i casting på Lillehammer. Stevnene var godt besøkt og det var virkelig en god stemning – hvor godt var det ikke bare å se igjen noen kjente fjes – ett lite albuegnikk, kjentes ut som en god klem!

Koronasituasjonen har også gjort at forbundet har hatt mer tid til å fokusere på å utvikle organisasjonen – på veien mot å bli et mer slagkraftig forbund, som det heter i strategidokumentet – vi skal være stolte av at vi i 2020 har fått sertifiseringen som Rent Særforbund – det setter et kvalitetsstempel på vårt verdiarbeid. I løpet av året har vi blant annet også fått oppdatert konkurransereglementet i fluekasting, tatt i bruk ny påmeldings- og betalingsløsning for våre stevner, oppdatert våre tilskuddsordninger, etablert ny reisestøtteordning, oppdatert våre lover, vedtatt nye uttakskritterier for landslag osv. Vi må kunne si at vi er kommet et steg lenger. I tillegg har vi igangsatt flere prosesser; snart har vi på plass en trenerutdanning, også for fluekasting.

I korona-året har det vært mye fin aktivitet i våre medlemslag, og vi tar gjerne et gjensyn med fire artikler vi har hatt på nettsiden i løpet av året som alle feirer alt det flotte som dere i klubbene gjør av aktiviteter! Dette er en fest! I mai tok vi turen til Kristiansand, Mo i Rana og Tromsø; les her. I juni hadde vi bildeglimt fra Skien, Rjukan, Tromsø og Kristiansand; les her. I august var vi med Tromsø CFF på fisketur i Reisaelva; les her. og i november tok vi en rundtur til Sandnes, Mo i Rana, Kristiansand, Oslo, Skien, Tromsø og Rjukan; les her. Vi i forbundet takker alle dere som lager og gjennomfører så mye god aktivitet i klubbene, tusen takk for en fantastisk innsats i et vanskelig år!

Før vi tar juleferie skal vi også nyte noen bilder fra Rjukan – for tidligere denne måneden (5.12) arrangerte Tinn kommune den årlige Takk og pris-gallaen. Dette er et arrangement hvor kommunen ønsker å hedre folk som har utmerket seg på en positiv måte i lokalmiljøet, og som er gode ambassadører for Tinn og Rjukan, ute i verden (som de skriver på kommunens nettside). På årets galla fikk en av våre fortjent heder og ære – Marita F. Mårdalen, som var initiativtaker til å stifte Rjukan og Tinn Fluefiskeklubb, og som vi er blitt godt kjent med i speymiljøet de siste årene, ble trukket frem og takket på gallaen!

Bildene: Fra Tinn kommunes Takk og pris galla, hvor Marita ble hedret! Foto: Anken F. Mårdalen.

I sin tale i Rjukanhuset, trakk Kulturkonsulent i Tinn kommune, Robert Jenbergsen, frem sportsfisket og kasting som én av mange flotte idretter man kan drive i Tinn. Jenbergsen hedret så Marita F. Mårdalen ved å vise til at hun både i 2019 og i 2020 har vunnet to NM-sølv i spey. Vi gjør som alle i salen, og gir en stor applaus for Marita og Rjukan og Tinn Fluefiskeklubb. Gratulerer Marita, dette var velfortjent!

Bildet: Marita F. Mårdalen og hunden Gipsy. Foto: Anken F. Mårdalen

Som mange av dere også vet, så satser Anita Strand, TFFK og Marita både sammen og som konkurrenter – mot nye mål i årene fremover – vi anbefaler alle og følge dem på instagram og Facebook. Og, som om ikke det var nok; Marita F. Mårdalen kan du også lese mer om i den siste utgaven av magasinet We Are Fly Fishing Magazine – se deres nettsted travelwithcastaway.com.

Bildet: Følg Marita F. Mårdalen og Anita Strand på Instagram og Facebook! Julenummeret av We are Fly Fishing Magazine!

Fra Kristiansand har vi fått tilsendt følgende julekort – fra KJFFs nissekaste-arrangement i helgen – vi videreformidler herved julehilsenen til dere alle!

Bildet: Nissekasting i Kristiansand – eller kan vi skimte noen kjente fjes bak kostymene? =) Foto: KJFF

Vi takker alle våre fantastiske ledere og tillitsvalgte i våre medlemsklubber, som garanterer for den gode lokale aktiviteten! Vi takker Mathias Lilleheim – som i år har levert flotte webinarer, og som nå hjelper oss med å få på plass vår trenerutdanning. Vi takker alle dommerne og frivillige som har stilt opp på våre stevner (dere er veldig viktig for oss!). Vi takker vår kontakt i NIFs Idrettsstyre, Elisabeth Faret – og alle dere som bidrar i forbundets utvalg og komiteer – til slutt, og ikke minst – takk til hver og enkelt av dere som er del av vårt flotte kastemiljø!

Fra alle oss i NORGES CASTINGFORBUND – til alle dere der ute; VI ØNSKER DERE EN RIKTIG GOD JUL OG ET GODT NYTT ÅR!

Forbundskontoret vil være stengt i julen, men åpner opp igjen – med fullt trøkk – mandag 4. januar.

Tekst: Marius H. Johannessen