La oss gjøre 2024 til et godt år for kastesporten! – da trengs det lokale løft og felles planer. Her kan dere lese mer om forbundsstyrets arbeid for revitalisering av kastesporten – og dere finner også informasjon om NM-veka, terminliste for vinter & vår og oppdatert ranking i fluekasting – før vi avslutter med noen tilbakeblikk på sesongen som har vært! Med dette ønsker vi dere alle en riktig god jul og et godt nytt år!

Åpningsbildet viser styremedlem Tom A. Robertsen, som på Idrettsforbundets skolering av klubbveiledere i norsk idrett, i høst, presenterte prosjektet Revitalisering av kastesporten. Tom har i løpet av denne høsten gjort 23 dybdeintervjuer med sentrale personer i miljøet – til sammen danner dette et bilde av nå-situasjonen i norsk kastesport – og danner grunnlaget for en diskusjon for veien videre mot 2028! Her kan du lese rapporten som oppsummerer innsikten fra intervjuene – her.

I dag har president Terje Slydahl sendt ut en forhåndsinvitasjon til alle kasteklubber med invitasjon til strategisamling på Idrettens hus, Ullevål stadion 10.-11. februar. Samlingen vil bestå av foredrag, innledninger til diskusjon og gruppearbeid. Utvidet invitasjon vil sendes ut i miljøet på nyåret. Formålet med helga er å enes om målsettingene – og veien videre for kastesporten – strategisamlingen skal danne grunnlaget for en ny langtidsplan – fortsettelse og fornyelse av NCFs strategi Kastesporten Vil!, som skal legges frem på NCFs forbundsting i mars 2024. Hvilken fremtid skal vi styre mot? Sett av datoen om du ønsker å være med på dette!

Les julehilsen til oss alle fra Idrettspresident Zaineb Al-Samarai HER.

NM-veka – sett av datoen 21. mars

Igjen er vi så heldige å være del av NM-veka vinter – i 2024 på Lillehammer – og vi får også denne gangen tv-sendt vårt innendørs-NM i fluekasting (finaler senior dame og herre)! Sett av datoen torsdag 21. mars – gjennomføring på dagtid. Eksakt stevnestart er ikke klart enda, men estimert i tidsrommet kl. 14-18.

NM-veka 2024 arrangeres på Lillehammer 21.- 24. mars. Ni idretter skal arrangere sine NM samtidig. NM-veka arenaene er Håkons Hall inkl. uteområder – Ungdomshallen, Birkebeiner stadion og Tyrili klatrehall. Samtidig med NM-veka vil også Skiforbundet avholde NM for flere av sine grener – langrenn, kombinert, hopp, telemark og randonee. I tillegg skal Special Olympics Norgesleker avholdes for første gang!

Her er det bare å sette av datoen! Her finner dere informasjon om overnattingsalternativer – se her.

Meld deg på stevnet her.

Forbundstinget 2024 – valgkomiteen har startet sitt arbeid

Forbundstinget vil gjennomføres lørdag 16. mars – og som nevnt over, hvor blant annet ny langtidsplan for Kastesporten skal behandles. Det er også valg – og posisjonene som er på valg i 2024 er Visepresident, 2 styremedlemmer og 1 varamedlem.

Valgkomiteen bestående av leder Stig Kaspersen, Tone C. Bråthen, Thorgeir Gustavsen og Anita Strand (vara) har påbegynt arbeidet. De vil også ta mer aktiv kontakt med klubbene over nyttår. Dersom du har forslag, eller spørsmål – ta gjerne kontakt med valgkomiteen på e-post stig.kaspersen@aggreko.no (til Stig).

Foreløpig terminliste for vinter & vår 2024:

Nasjonale stevner

• 5#Cupen fluekasting – 3. runde – Søndag 21. januar – Såheimshallen på Rjukan – Arrangør: R&TFFK
  • Nasjonal Strategisamling – Helgen 10.-11. februar – Idrettens hus, Ullevål stadion – Arrangør: NCF
  • 5#Cupen fluekasting – 4. runde – Lørdag 17. februar – Skien Fritidspark i Skien – Arrangør: GS
  • Innendørs-NM casting – Søndag 10. mars – Norges Idrettshøgskole – Arrangør: NCF
  • NCFs forbundsting – Lørdag 16. mars – sted ikke satt – Arrangør: NCF
  • 5#Cupen fluekasting/NM-inndørs – 5. runde – Torsdag 21. mars – Håkonshall på Lillehammer – Arrangør: NCF/LSF
  • Norgescupen fluekasting – 1. runde – Helgen 27.-28. april – Vennesla – Arrangør: KJFF
  • Nasjonalt speystevne – TBA – ingen arrangør – mulig helgen 11.-12. mai?
  • Norgescupen fluekasting – 2. runde – Helgen 25.-26. mai – Holmendammen – Arrangør: OS/NCF

ICSFs World Cup program

• 1. runde 12.-14. april – Vicenza, Italia (casting + fluekasting?)
  • 2. runde 10.-12. mai – Lenzing, Østerrike (casting)
  • 3. runde 7.-9. juni – Tallinn, Estland (casting + fluekasting)
  • 4. runde 5.-7. juli – Nové Zámky, Slovakia (casting)
  • 5. runde – TBA – Slovania (casting)
  • 6. runde – 20.-22. september – Cêské Budêjovice, Tsjekkia (casting)

Verdensmesterskap

• Junior VM casting (+1-2 øvelser i fluekasting) (U18 + 19-23) 10.-14. juli – Ulricehamn, Sverige
  • VM i fluekasting – 19.-25. august, Åhus, Sverige
  • VM i casting 4.-8. september – Castellon, Spania

Spey-O-Rama

• Spey-O-Rama 19.-21. april, San Francisco, USA

Høydepunkter fra året som har vært!

• Innendørs-NM i casting 2023 – HER
  • Innendørs-NM i fluekasting 2023 – HER
  • Spey-O-Rama 2023 HER
  • Norgesmesterskapet i fluekasting 2023 – HER
  • Norgesmesterskapet i casting 2023 – HER
  • Norgesmesterskapet i spey 2023 – HER
  • Verdensmesterskapet i casting 2023 – HER
  • US Open fluekasting 2023 – HER

• Året hvor vi fikk et spennende samarbeid med Sportfiskelandslinja på Grong – HER
  • Året hvor vi lanserte kompetansefilmer for kastesporten – HER
  • Året som gav startskuddet for spennende nye tider (?) i ICSF – HER

Oppdatert ranking i fluekasting finner du her.

NCF ønsker dere alle en riktig god jul og godt nytt år!